Sådan får du del i tilskudspenge

Kun få håndværkere udnytter muligheden for at få del i de mange hundrede millioner kroner i energiselskabernes tilskudsordning. Se, hvordan du kommer med på bølgen.

De fleste håndværkere udnytter ikke muligheden for at få gratis penge i form af midler fra energiselskabernes tilskudsordning. Ordningen gør det muligt at få tilskud til arbejde, der skaber energibesparelser.

Som håndværker kan du med tilskuddet gøre det billigere for kunden for eksempel at få isoleret eller skifte vinduer eller varmeanlæg. Håndværkere kan også få direkte andel i tilskuddet. Det fortæller projektleder Thomas Drivsholm fra Go’ Energi.

”Det nemmeste er at kontakte et lokalt energiselskab og høre om mulighederne. Du kan også spørge din brancheforening, som måske allerede har en aftale, du kan deltage i,” siger han.

”Det gør forskellen”
En af de virksomheder, som udnytter tilskudsordningen, er Günther Bred VVS i Sønderjylland. Ejer Martin Bred:

”Jeg hiver nok 20 % flere tilbud hjem ved hjælp af tilskudsordningen. Den gør det for eksempel muligt at skifte en kedel for 29.000 kroner i stedet for 33.000. Hvis jeg kan sælge kedlen det billigere, er det lige det, der gør forskellen i forhold til mange af mine kolleger,” siger han.

Günther Bred samarbejder med energiselskabet SEAS-NVE. Den slags samarbejder bliver mere og mere udbredte, forventer afdelingschef Christian Jarby fra installatørorganisationen TEKNIQ.

”Kun hver fjerde af installatørerne udnytter mulighederne for tilskud i dag. Men energiselskaberne bliver bedre til at inddrage håndværkerne, og det er til gavn for alle. Vi har selv aftaler med tre energiselskaber, som vores medlemmer kan bruge,” siger han.

Over 1,5 milliarder kroner
Tilskuddet findes, fordi energiselskaberne er forpligtet ved lov til at skabe energibesparelser. Med tilskuddet køber et energiselskab retten til at indberette en besparelse som noget, energiselskabet har skabt. Energiselskaberne får hvert år op til 850 millioner kroner til at skabe energibesparelser – og det bliver endnu mere i fremtiden.

Med energiforliget skal energiselskaberne i 2013-14 skabe 75 % flere energibesparelser om året end nu. Og i 2015-20 bliver det 100 % flere. Det betyder efter alt at dømme, at energiselskaberne fra næste år vil få op mod 1,5-1,7 mia. kroner om året til at opfylde deres energispareforpligtelser.

”Hvis jeg var håndværker, ville jeg udnytte muligheden for at få del i de penge til at sætte gang i forretningen. Samtidig ville jeg få mit firma på Go’ Energis Håndværkerliste, der viser kunderne vej til energirigtige håndværkerløsninger,” siger Thomas Drivsholm.

FAKTA: Få flere kunder med energirigtigt arbejde
• Tilmeld dig Håndværkerlisten gratis på www.goenergi.dk/haandvaerkerlisten. Det er  et værktøj, hvor Go’ Energi viser kunder vej til håndværkere, der udfører energirigtigt arbejde.
• Udnyt energiselskabernes tilskudsordning. Læs hvordan i en ny folder fra Videncenter for energibesparelser i bygninger, der findes på www.byggeriogenergi.dk/31571
• I øjeblikket er der tilskud på mellem 10 og 42 øre pr. sparet kWh.
Kilde: Go’ Energi

FAKTA: Få installatører udnytter tilskudsordning
”Benytter du dig af energiselskabernes tilskudsordninger?”
• Ofte eller altid: 25 %
• Sjældent eller aldrig: 66 %
• Ved ikke: 9 %
Kilde: Rundspørge blandt TEKNIQ’s medlemmer

Thomas Drivsholm, projektleder i Go' Energi, tlf: 33 95 58 09, e-mail: tdr@goenergi.dk
Go' Energis Pressetelefon: 41 31 90 09 (åben kl. 07-22)
Pressebilleder er vedhæftet

TEKNIQ: Afdelingschef Christian Jarby, tlf.: 77 41 15 51, email: cja@tekniq.dk

Günther Bred VVS: Ejer Martin Bred,  tlf.: 74 67 15 12, email: vvs@bred.dk

Go' Energi er en uvildig organisation med bestyrelse udpeget af klima-, energi og bygningsministeren. Formålet med Go' Energi er at fremme energieffektiviseringer i husholdninger, det offentlige og erhvervslivet inden for alle former for energiforbrug – undtagen transport. Virkemidlerne er kampagner og formidling af viden i et konstruktivt samarbejde med markedets aktører. Go' Energi bygger videre på Elsparefondens arbejde.

Som følge af energiforliget vil Go’ Energi blive nedlagt som selvstændig institution. En række af Go’ Energis aktiviteter vil dog blive videreført i Energistyrelsen. Loven forventes at blive vedtaget i juni.