Savnet værktøj skal sikre besparelser på lys

Med det nye gratis computerprogram LysDiagnose kan energirådgivere gå sikkert til værks hos kunder, når de skal vejlede om belysning. Ifølge brancheforeningen FABA har rådgiverne manglet et værktøj til opgaven. LysDiagnose kan vise vej til store energibesparelser, mener Go’ Energi.

Det nye gratis computerprogram LysDiagnose vil gøre livet lettere for alle, som arbejder med at finde energibesparende løsninger inden for belysning.

Det mener Willy Goldby, direktør for Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Belysningsarmaturer (FABA).

”Programmet er enkelt, effektivt og tidsbesparende. Og så kan det skubbe gang i store energibesparelser hos kunderne i både virksomheder og det offentlige,” siger Willy Goldby.

Vurderer behovet
En af de rådgivere, der glæder sig til at prøve LysDiagnose af i praksis, er energikonsulent Torben Østergaard fra DONG Energy.

”Jeg tror, at LysDiagnose kan gøre arbejdet lettere for mange rådgivere. Blandt andet fordi der i dag ofte regnes på en udskiftning af samtlige armaturer i et lokale, selvom der ikke altid er behov for det. Det vil LysDiagnose visualisere, og det kan resultere i yderligere energibesparelser. LysDiagnose sikrer samtidig ensartede beregningsforudsætninger rådgiverne imellem, hvilket også er til fordel for kunderne,” siger Torben Østergaard, der har været med på sidelinjen under udviklingen af LysDiagnose.

Slipper for besvær
FABA og den uafhængige offentlige organisation Go’ Energi har indgået et samarbejde om programmet, som skal hjælpe energirådgivere, ingeniører og elinstallatører med at få indsamlet alle relevante oplysninger, når de besøger en kunde.

Med LysDiagnose på computeren kan de med det samme fortælle ejeren, hvor meget en energirigtig belysning kan give i besparelser, give et bud på, hvad forskellige løsninger koster, og afsluttende lægge en rapport på bordet.

”I dag må energirådgiverne ofte vende tilbage til kunden flere gange for at samle ekstra oplysninger ind. Derefter skal de hjem og regne på tallene, før de kan komme med et bud på besparelser. Opgaven bliver besværlig og tager tid, og det er svært at overskue, om man har fået det hele med. LysDiagnose giver rådgiverne en liste med alle de nødvendige målinger, og resultatet har de samme dag,” siger Willy Goldby.

Sparer tonsvis af energi
Go’ Energis projektleder Thomas Drivsholm mener, at LysDiagnose kan vise vej til store energibesparelser.

”Vi ved, at vi kan spare tonsvis af energi på belysning hos skoler, kommuner, kontorer og virksomheder. LysDiagnose kan vise potentialer, der hidtil er blevet overset,” siger han.

Willy Goldby er enig. Han mener, at energirådgiverne har manglet et værktøj.

”Jeg hører det ofte på møder og konferencer. Nogle føler sig ikke sikre på, hvad de rent faktisk skal måle på i bygningen, hvis det handler om lys,” siger han.

LysDiagnose kan downloades gratis fra både Go’ Energis og FABA’s hjemmeside.

Sådan kommer du i gang med LysDiagnose:

- Programmet kan downloades fra www.GoEnergi.dk/lysdiagnose og på www.faba.dk.

- Anskaf en megger og et reflektanskort, hvis du ikke har det i forvejen. Det første er et måleinstrument til at tjekke, om armaturerne har en højfrekvensspole. Reflektanskortet bruges til at måle farven på væggene. Værktøjerne kan købes hos FABA.

- Solar Danmark tilbyder kurser i LysDiagnose på SolarSkolen.

Thomas Drivsholm, projektleder i Go' Energi, tlf: 33 95 58 09, e-mail: tdr@goenergi.dk

FABA-logo samt fotos er vedhæftet til fri redaktionel brug.