Spar op til 10 procent – uden investeringer

Danske arbejdspladser bruger masser af energi – på ingenting. Der står nemlig konstant ting og kører, som ikke bliver brugt, og det koster hvert år dansk erhvervsliv milliarder. Det sætter Go’ Energi nu ind over for med adfærdskampagnen Find den gemte energi. Kampagnematerialet er gratis – og det skal hjælpe medarbejderne med at gøre op med de dårlige energivaner ved at minde om enkle ting i hverdagen.

Husker du at slukke lyset på jobbet? Hvad med computeren og kaffemaskinen? Og bruger I varmen rigtigt? Dårlige energivaner koster dansk erhvervsliv milliarder hvert år. Det kan man gøre noget ved med en kampagne om energirigtig adfærd på arbejdspladsen. Den offentlige organisation Go’ Energi har udviklet kampagnematerialer, som stilles gratis til rådighed for arbejdspladser.

”Vi oplever, at virksomhederne generelt er meget interesserede i at gennemføre adfærdskampagner, og det er der god grund til. Med energirigtige vaner sparer virksomheder typisk 5-10 procent af energiudgifterne – helt uden at investere. Og nu kan de oven i købet bruge vores gratis adfærdsmaterialer,” siger projektleder i Go’ Energi Thomas Drivsholm.

Post Danmarks adfærdskampagne giver bonus
Hos Post Danmark har man for nylig holdt fire ugers adfærdskampagne for mere end 12.000 medarbejdere i over 200 bygninger. Det har været en stor succes – og er det stadig.

”Vi sparede samlet næsten 20 % i de fire uger. Men det bedste er, at der ser ud til at være en varig effekt. Vi har allerede sparet over en million kroner i energiudgifter og forventer at spare op mod syv millioner i løbet af 2012,” siger Thomas Nissen, der er afdelingschef for Facility Management i Post Danmark.

Det kan sagtens lade sig gøre, vurderer Go’ Energi.

”Der kan være meget at spare ved at være opmærksom på de små ting i hverdagen. Energirigtig adfærd er en helt enkel måde at barbere energiudgifterne på,” forklarer Go’ Energis Thomas Drivsholm.

Adfærdskampagner bliver godt modtaget
En Userneeds-undersøgelse foretaget for Go’ Energi viser, at ansatte, der har været med i en adfærdskampagne, har langt overvejende positive erfaringer. Og de, der endnu ikke har deltaget i én, er åbne for at prøve det. Det nikker de genkendende til hos Post Danmark.

”Indledningsvist var vi nok lidt forbeholdne i forhold til, hvor stort ejerskab medarbejderne ville tage. Men det har været en virkelig stor succes. Projektet er blevet mødt med stor velvilje, og der er stort engagement i den interne konkurrence i energirigtig adfærd,” fortæller Thomas Nissen fra Post Danmark, som oplever, at medarbejderne selv er begyndt at finde nye måder at spare energi på – til gavn for virksomheden og klimaet.

”Det er mit indtryk, at folk har det godt med sådan et projekt – fordi det giver mening. Fordi de føler, de rent faktisk kan gøre en forskel. Dertil kommer, at det kræver så lidt af den enkelte, og det belaster ikke produktionen. Det kræver, at man slukker lyset, bruger døren i stedet for porten – og det vil man gerne være med til,” siger Thomas Nissen.

Man kan bestille gratis materialer til adfærdskampagner på GoEnergi.dk/adfaerdskampagne.

Fakta:

• Go’ Energis gratis adfærdsmaterialer kan bruges af alle typer af arbejdspladser. Der er udviklet materiale specielt rettet mod kontorer, værksteder, hospitaler, butikker, laboratorier og daginstitutioner.
  • Adfærdsmaterialet består blandt andet af kampagneguide, materialekatalog, stickers, plakater, foldere, bordryttere, radiatorophæng, post-it-blokke og kuglepenne. Bestil eller download materialer, og læs mere om adfærdskampagner på GoEnergi.dk/adfaerdskampagne.
  • Ansatte, der har været med til adfærdskampagner, har langt overvejende positive erfaringer.
  • Blandt ansatte, der ikke har været med til adfærdskampagner, er mere end 70 procent positive over for ideen.
  • For 65 procent af de ansatte har det betydning, at deres virksomhed gør noget i forhold til energi og klima – blandt andet fordi de selv går op i energi og klima og føler stolthed ved at arbejde i en ansvarlig virksomhed.

Kilder: Go’ Energi og Userneeds

Thomas Drivsholm, projektleder i Go' Energi, tlf: 33 95 58 09, e-mail: tdr@goenergi.dk

Post Danmark: Afdelingschef i Facility Management Thomas Nissen, tlf: 33 61 63 41, e-mail: thomas.nissen@post.dk

Som følge af energiforliget vil Go’ Energi fra 1. juli 2012 blive nedlagt som selvstændig institution. En række af Go’ Energis aktiviteter vil dog blive videreført i Energistyrelsen.