Stå stærkt i krisen – knæk energiforbruget

Virksomheder, som reducerer udgifterne, har de bedste chancer i krisetider. Ordningen Grøn Butik hjælper butikker med at skære energi- og ressourceforbrug ind til benet. Butikken Stof & Sy i Skanderborg står eksempelvis stærkt, efter at elregningen er barberet ned med 23.000 kroner årligt. Samtidig har butikken fået bedre belysning.

Når medier og politikere ringer med kriseklokkerne, har butiksejere ekstra god grund til at se nærmere på energiforbruget. Det mener projektleder hos Go’ Energi Thomas Drivsholm.

”Især i krisetider er det vigtigt, at virksomhederne får en så effektiv drift som muligt. Ved at sænke udgifterne til energi står de stærkere økonomisk og forøger chancerne for at komme helskindet ud på den anden side. Det kan Grøn Butik hjælpe med,” siger han.

Grøn Butik er etableret af Energitjenesten for at få butikker til at sætte fokus på energi og miljø.

Sparer 23.000 kroner hvert år
En af de butikker, der sparer penge som Grøn Butik, er Stof & Sy i Skanderborg. Stof & Sy fik i 2007 besøg af en konsulent fra ’Grøn Butik’. Konsulenten udførte en energi- og miljøgennemgang af butikken, hvorpå han og ejeren Lene Langballe sammen lavede en liste over de ting, hun skulle forbedre for at få Grøn Butik-diplomet. Højt på listen stod belysningen.

”Det var dyrt at skifte alle pærerne ud. Men det var klart en gulerod, at jeg vidste, jeg ville kunne se forskellen på elregningen med det samme,” siger hun.

Udskiftningen kostede i alt 35.000 kroner, men Stof & Sy sparer nu 23.000 kroner om året og har fået en bedre belysning af butikkens 425 m2.

”Jeg havde nok på fornemmelsen, at pærerne i butikken var dyre i drift, da vi overtog lokalerne. Alt var oplyst af almindelige 35 watt halogen-spotlamper, og den første elregning var ubehagelig stor. Men jeg gjorde ikke selv noget ved det, før Grøn Butik kom forbi og gav mig et skub. Jeg vidste ikke, man kunne spare så mange penge ved at udskifte pærerne,” siger Lene Langballe.

Sikre investeringer
John Thøgersen, professor ved Business and Social Science, Aarhus Universitet, forsker i erhverv, miljø og forbrugeradfærd. Efter hans vurdering kan det betale sig at have øje for energiforbruget.

”Det giver ofte rigtig god mening at lave investeringer i f.eks. energirigtig belysning. Det kan virksomhederne spare en del penge på. I usikre tider giver denne type investeringer de mest sikre gevinster,” siger han.

Når nogle virksomheder alligevel tøver med at lave energiforbedringer, skyldes det ifølge John Thøgersen flere ting.

”For det første er både erhvervsdrivende og forbrugere meget krisebevidste. Når statsministeren og medierne taler om usikre tider, så bliver alle tilbøjelige til at spare op og er forsigtige med deres indkøb og investeringer. For det andet undervurderer mange erhvervsdrivende, hvad der ligger af penge på bundlinjen ved at lave disse ændringer. Problemet er, at de ikke har den viden og ikke kan lave de udregninger, det kræver, for at se besparelsesmulighederne,” siger han.

Viser overskud
Ifølge Anders Kildegaard Knudsen, projektkoordinator for Grøn Butik i Energitjenesten, styrker den grønne profil virksomhedernes konkurrenceevne.

”For butikkerne handler det om skille sig ud fra mængden, og med Grøn Butik får de mulighed for at markedsføre sig på at være energieffektive og miljøvenlige og vise kunderne, at de har overskud til at tage ansvar. De får omtale og er med i kampagner, noget som normalt kræver et PR-budget. Det benytter butikkerne sig af,” siger han.

Energitjenesten startede Grøn Butik ordningen i 2006, og i dag er 330 butikker tilmeldt i 18 forskellige byer.

Om Grøn Butik

• Grøn Butik er Energitjenestens diplomordning for butikker, som løbende sætter fokus på miljø og energi i butikkens drift og varesortiment.
  • Når en virksomhed tilmelder sig ordningen, får den besøg af en konsulent, som laver en energi- og miljøgennemgang af butikken.
  • Når virksomheden har forpligtet sig til at sætte ind på tre områder, får den diplomet for Grøn Butik.
  • De største besparelser kan i de fleste butikker hentes ved en energieffektiv belysning og ved optimal brug af belysning og ventilation.

Kilde: Energitjenesten

Få rabat på at blive Grøn Butik

• Det koster normalt 4.600 kroner at blive Grøn Butik og få en energigennemgang. Men indtil den 1. juli kan butikker få rabat, så det kun koster 1.900 kroner.
  • For at få rabatten skal man blot være Kurveknækkervirksomhed hos Go’ Energi på www.goenergi.dk/kurveknaekker-erhverv.
  • Kurveknækker Erhverv er Go’ Energis gratis tilbud til virksomheder om hjælp til at reducere energiudgifterne – i form af bl.a. netværksarrangementer, nyhedsmails og hotline.
  • Når en butik er blevet Kurveknækker, vil Energitjenesten give den rabat på at blive Grøn Butik – kontakt Energitjenesten via www.groenbutik.dk.

Kilde: Go’ Energi og Energitjenesten

Thomas Drivsholm, projektleder i Go' Energi, tlf: 33 95 58 09, e-mail: tdr@goenergi.dk. Go' Energis Pressetelefon: 41 31 90 09 (åben kl. 09-16).
Energitjenesten: Anders Kildegaard Knudsen, 56 67 60 74 / 22 39 01 03, akk@energitjenesten.dk
Stof & Sy, Butiksejer Lene Langballe, 86 52 02 45, info@stofogsy.dk

Som følge af energiforliget vil Go’ Energi blive nedlagt som selvstændig institution. En række af Go’ Energis aktiviteter vil dog blive videreført i Energistyrelsen. Loven forventes at blive vedtaget i juni.