Virksomheder ser lyset i energibesparelser

Energieffektiv belysning er den mest populære måde at spare energi på blandt virksomhederne, viser nye tal fra Go’ Energi. Der er meget at spare på belysning, og ofte er investeringer særdeles rentable. Men der er også stor forskel på kvaliteten, advarer Go’ Energi.

Forrentninger på over 100 procent og lys, der holder i over 25 år. De små og mellemstore virksomheder er ved at få øjnene op for, hvor god økonomien i energieffektiv belysning egentlig er. Det oplever den uvildige offentlige organisation Go’ Energi.

”Det er helt tydeligt, at interessen er stor omkring belysning, og det forstår jeg godt, for der er meget at spare,” siger Go’ Energis projetkleder for erhverv Thomas Drivsholm.

En undersøgelse fra Go’ Energi viser, at belysning er den mest populære måde at spare energi på hos små og mellemstore virksomheder. Blandt 18 forskellige emner er 54 procent af virksomhederne interesseret i energieffektiv belysning. I gennemsnit scorer hvert emne kun det halve – 27 procent – og ingen andre emner kommer over 50 procent.

Sparer 640.000 kroner
Én af de virksomheder, der sparer penge med energieffektiv belysning, er Merkur Andelskasse i København. Her blev halogenpærerne i 18 lamper skiftet ud til LED-lys, og det sparer omkring 18.000 kroner om året.

”Vi fik samme gode lyskvalitet og kunne beholde vores lamper, samtidig med at vi sparer 82 procent af elforbruget og hurtigt kommer til at tjene penge på investeringen. Derudover slipper vi for en voldsom varme fra de gamle pærer, som gav et dårligere arbejdsmiljø. Vi har også kunnet skrue ned for aircondition og dermed spare endnu mere, selvom jeg ikke har tal på den del,” siger afdelingsdirektør Claus Skytt.

Oven i hatten er LED-lysets levetid 27 år, så investeringen på 75.000 kroner når at tjene sig hjem mange gange. Med en energiprisstigning på 3 procent om året, vil Merkur Andelskasse ende med et samlet plus på kontoen for LED-lyset på omkring 640.000 kroner i den forventede levetid.

Kæmpe forskel på kvalitet
Belysningen er ansvarlig for omkring halvdelen af elregningen i virksomheder inden for handel og service, og i mange butikker går op mod 85 procent af elforbruget til belysning. Men man skal være forsigtig i jagten på besparelser, advarer Go’ Energi.

”Der er kæmpe forskelle på kvaliteten af tilbuddene på markedet, ikke mindst på LED-området. Derfor skal man vælge varsomt. Det er også en af grundene til, at vi har udviklet et belysningstjek for virksomheder. Det er en nem måde at finde ud af, hvad der kan betale sig,” siger Thomas Drivsholm.

Læs mere, og bestil på GoEnergi.dk/tjek.

Gode råd om belysning

• Bestil et belysningstjek på GoEnergi.dk/tjek, hvis I har væsentlige eludgifter til lys.
  • Gå efter Go’ Energimærkede lyskilder – både LED og sparepærer.
  • Husk at tænke energieffektivt, når I alligevel skifter pærer, armatur eller lamper ud. Det kan altid betale sig.
  • Brug lysstyring til at sikre, at I ikke bruger mere lys end nødvendigt.

Kilde: Go’ Energi

Om Go’ Energi Belysningstjek
Go’ Energi-tjek er en række målrettede energitjek, der gør det nemt at reducere energiudgifterne. Go’ Energi-tjek adskiller sig fra andre tjek og energiscreeninger ved at:

• være udviklet af Go’ Energis fageksperter uafhængigt af kommercielle interesser.
  • udføres af energisynskonsulenter med ingeniør- eller maskinmesterbaggrund og flere tusind timers dokumenteret erfaring med energirådgivning for erhvervslivet.
  • konsulenten analyserer virksomhedens reelle behov foruden at optimere eksisterende anlæg.

Der findes mange forskellige Go’ Energi-tjek, bl.a. for varme, belysning og servere. Læs mere, og bestil på GoEnergi.dk/tjek.

Kilde: Go’ Energi

Fakta: LED-lys hos merkur Andelskasse

Grafen viser besparelsen ved investeringen i LED-belysning i Merkur Andelskasse:
BLÅ: Årlig besparelse
GRØN: Samlet besparelse
Der, hvor den grønne kurve krydser nul på Y-aksen, har investeringen tjent sig selv hjem i energibesparelser. Resten er ren profit.
Merkur Andelskasse kan se frem til at spare knap 640.000 kroner i løbet af LED-pærernes 27-årige levetid.

Kilde: Go’ Energi og Merkur Andelskasse

Virksomheder tænder mest på belysning

Kilde: Userneeds undersøgelse for Go’ Energi blandt 704 ejere og energiansvarlige i små og mellemstore virksomheder.

Thomas Drivsholm, projektleder i Go' Energi, tlf: 33 95 58 09, e-mail: tdr@goenergi.dk

Merkur Andelskasse: Claus Skytt, afdelingsdirektør i København, tlf: 62 65 67 11, e-mail: cs@merkur.dk

Som følge af energiforliget vil Go’ Energi fra 1. juli 2012 blive nedlagt som selvstændig institution. En række af Go’ Energis aktiviteter vil dog blive videreført i Energistyrelsen.