Er du klar til vinteren? Test, varemærker og vejforhold – her er eksperternes bedste råd, når det er tid til at skifte til vinterdæk

Forud for den kommende vintersæson er der mange danskere, der planlægger at købe nye dæk. Men hvilke faktorer skal man egentlig tænke på, når man først står i butikken? Goodyear har i en ny undersøgelse spurgt dækeksperter i hele landet om deres bedste råd ved køb af nye vinterdæk.

Dækforhandlere i hele Danmark har svaret på, hvad der er det vigtigste for bilister at være opmærksom på, når man køber vinterdæk. Svaret er klart: Det allervigtigste er karakteren i magasinernes test.

- Vi er 100 procent enige med forhandlerne i, at det er en udmærket fremgangsmåde at tjekke, hvad magasinerne siger, når man skal købe dæk. Hvis man kører med den forkerte type dæk, kan det få alvorlige konsekvenser for bilens køreegenskaber, da dækkene er den eneste kontakt, du har med vejen. Herudover er det også altid en god idé at stille spørgsmål og få gavn af dækforhandlernes viden, når det er tid til at planlægge indkøb af nye vinterdæk, siger Karin Senning, Nordic Senior Brand Manager hos Goodyear Dunlop.

Goodyear har også spurgt dækforhandlerne, hvilke almindelige fejltagelser, der oftest begås, når danskerne selv skifter dæk uden professionel hjælp. Fire ud af ti adspurgte dækforhandlere svarede, at mange af dem, der skifter dæk derhjemme, ofte har et for lavt dæktryk. Derefter svarer 28 procent, at mange af dem, der skifter dæk derhjemme, vender dem forkert.

De fem vigtigste ting at tænke på, når du køber nye vinterdæk, ifølge eksperterne:

• Hvilke vejforhold man kommer til at køre mest på
  • Valg af dækfabrikant
  • Dækkets størrelse
  • Dækkets slidstyrke
  • Karakteren i magasinernes test

Goodyears tips:

Vinterdæk, der skal fungere under våde eller sjappede forhold eller forhold med sne og samtidig kunne give et godt greb på is, skal have et dybt dækmønster. Når mønsterdybden bliver mindre, mindskes dækkets evne til at bortlede sjap og få greb på is. Kontrollér derfor, at mønsterdybden er mindst 3 mm, og at dækkene er slidt jævnt.

Om undersøgelsen

Spørgsmålene er stillet i en web-rundspørge og blev gennemført af Goodyear i løbet af september 2015 til forhandlere, der indgår i Goodyear Dunlops TestDriver-program. I alt har 382 danske forhandlere deltaget.