Goodyear FUELMAX Bedst i TÜV SÜD-test

Goodyear FUELMAX S og FUELMAX D slår topkonkurrenterne i uafhængig rullemodstandstest fra TÜV SÜD.[1]

Stockholm, 26.08.2014 – Goodyears nyligt lancerede FUELMAX-linje med lastbildæk med lav rullemodstand har opnået topkarakterer i tests, der sammenligner rullemodstanden i dæk fra førende konkurrenter. I disse tests sammenlignede den internationalt anerkendte testvirksomhed, TÜV SÜD Automotive GmbH, rullemodstanden i styre- og trækdæk fra FUELMAX-sortimentet med lignende dæk fra tre førende konkurrenter. På grundlag af resultaterne for rullemodstand har Goodyear beregnet, at Goodyear FUELMAX-dækkene sammen med Goodyears brændstofeffektive trailerdæk, Marathon LHT II, kan spare en typisk flåde ca. 8 940 DKK[2] i brændstofomkostninger om året pr. køretøj sammenlignet med den nærmeste af konkurrenterne, og helt op til 14 500 DKK sammenlignet med gennemsnittet. Dette betyder, at Goodyear FUELMAX-dækkene er markedsførende inden for brændstofbesparelse.

FUELMAX er Goodyears brændstofeffektive produktlinje, der fokuserer på reduceret rullemodstand uden at gå på kompromis med kilometertal, bremseegenskaber i vådt føre eller andre vigtige performance-områder. FUELMAX D-trækdækket opfylder også både M+S og Three-Peak Snow Flake-vinterdækkravene, hvilket gør dækket til et sandt helårsdæk. Det høje brændstofbesparende potentiale i FUELMAX-sortimentet, der nu kan udledes af TÜV SÜDs testresultater vedrørende rullemodstand, afspejles også i deres glimrende EU-dækmærkeklassifikationer for brændstofeffektivitet: Seks ud af syv af de aktuelt tilgængelige brændstofeffektive Goodyear FUELMAX-dæk har opnået mærkeklassifikationerne på A eller B.

“Disse tests understreger virkelig den enestående brændstoføkonomi, som vores nye FUELMAX-dæk kan tilbyde flådeoperatører og dermed hjælpe dem med at reducere omkostningerne. FUELMAX-dækkene er de mest brændstofeffektive i Goodyear-sortimentet, og disse resultater understreger vores tro på, at de er de mest brændstofeffektive dæk på markedet i dag,” sagde Boris Stevanovic, Marketing Director Commercial Tires, Goodyear EMEA.

Testresultaterne inden for rullemodstand blev opdelt i tre områder – styre-, træk- og trailerdæk – og i alle tests udkonkurrerede Goodyear FUELMAX- og Marathon LHT II-dækkene konkurrenterne klart. Resultaterne af TÜV-testen viser, at der kan opnås en årlig besparelse på ca. 8 940 DKK pr.
køretøj ved brug af en kombination af Goodyear FUELMAX S, D og Marathon LHT II sammenlignet med den nærmeste af konkurrenterne. Besparelserne for Goodyears mest brændstofeffektive lastbildæksortiment sammenlignet med gennemsnittet af de konkurrenter, der blev testet af TÜV SÜD, lå på ca. 14 500 DKK pr. køretøj.
Disse tal viser det høje omkostningsbesparende potentiale, som Goodyear FUELMAX-sortimentet i kombination med Marathon LHT II kan tilbyde flådeoperatører. Beregningerne er baseret på en typisk 40-tons lastbil-/anhængerkombination på fem aksler med et årligt kilometertal på 150.000 km, et brændstofforbrug på 34 l/100 km og en brændstofpris på 9,68 DKK/liter.

[1] Rullemodstandstest (ISO28580), gennemført af TÜV SÜD Automotive i februar 2014 (TESTRAPPORT NR. 76252746).

[2] De beregninger af brændstofbesparelser, der foretages af Goodyear G*ICL, beregnes og baseres på en typisk 40 tons lastbil-/anhængerkombination på fem aksler med dimensionerne 315/70R22.5 på styre- og trækdæk og 385/55R22.5 på anhængeren under forudsætning af et gennemsnitligt brændstofforbrug på 34 l/100 km, et årligt kilometertal på 150.000 km/år og en brændstofpris på €1,30 pr. liter, vel vidende at de faktiske resultater kan variere ud fra, men ikke begrænset til, vej- og vejrforhold, kørestil, slitage, dækstørrelse, dæktryk og køretøjsvedligeholdelse.

(1 euro: 7,45 NOK 1/7 2014)