Goodyear lancerer anden generation af dækket Vector 4Seasons

Goodyear offentliggør, at virksomheden har lanceret den anden generation af dækket Vector 4Seasons. Det nye Vector 4Seasons er baseret på mere end 30 års innovation af helårsdæk og mange års indsigt i montering af helårsdæk som originaludstyr på køretøjer (OE), bl.a. førende mærker som Volkswagen, Audi, Fiat, Jeep, Opel, Ford og Renault.

I dag fås den prisvindende første generation af Vector 4Seasons på alle de største europæiske markeder, og den nye generation vil efterhånden erstatte forgængeren på disse markeder.

"Lanceringen af vores anden generation af Vector 4Seasons bygger på mere end 30 års teknologisk udvikling, forbrugerindsigt og OE-montering," forklarer Hans Vrijsen, Marketing Director EMEA hos Goodyear. "Goodyear har været førende inden for helårsmarkedet siden lanceringen af selve konceptet i midten af 1980'erne, og vi holder stadig vores løfte om at levere kvalitet og sindsro i et enkelt dæk."

Vector 4Seasons Generation 2 er konstrueret til at opfylde de stigende krav til komfort blandt de europæiske bilister, som ikke altid skifter dæk, når sæsonerne skifter. En nylig undersøgelse gennemført af Goodyear[1] viste, at en betydelig del af forbrugerne i Europa ser helårsdæk som et godt alternativ til familiens bil nummer to, og at denne løsning vinder udbredelse hos familier med mere end en bil.

Det nye Vector 4Seasons er udviklet til at overholde, men også matche, de vigtigste krav til vinterkørsel, særligt i områder med en mildere vinter. Selv om disse områder ikke så ofte har temperaturer under frysepunktet, er der stadig forhold som let sne og is. Sammenlignet med forgængeren forbedrer den optimerede placering af mindre og sammenhængende mønsterblokke dækkets generelle performance på snedækkede veje, og den bredere kavitet forbedrer den generelle performance på is.

Ikke alle vintre er præget af sne, og derfor har Goodyear anvendt deres avancerede SmartTred-blødgører, den nyeste polymerteknologi og en større mængde silika til at forbedre den generelle performance på våde, sjappede og isdækkede veje på det nye Vector 4Seasons til forskel fra forgængeren. Indførelsen af hydrodynamiske riller giver desuden bedre akvaplaningsmodstand på våde og sjappede veje. Den nye generation af Vector 4Seasons har også bedre stabilitet og håndtering end forgængeren på tør vej. Dette skyldes den øgede slidbanestivhed, der stammer fra dækkets 3D-lameller. Endelig giver et solidt dækmønster med graduerende stivhed en fremragende performance i hele dækkets levetid.

”Da vi udviklede Vector 4Seasons-serien, ville vi være sikre på, at dækket kunne klare de mest udfordrende vejforhold i Europa – nemlig forholdene om vinteren – samtidig med, at det var et ægte helårsdæk," tilføjer Vrijsen. "I dag bekræfter uafhængige og interne tests[2], at vi fortsat fører an inden for sne- og is-egenskaber, så vel som i den yderst vigtige vådgrebskategori – alt sammen typiske europæiske vinterforhold. Det er stadig Goodyears højeste prioritet at forbedre forbrugersikkerheden, og Vector 4Seasons følger op på dette løfte om at holde forbrugerne kørende og sørge for, at de føler sig sikre året rundt."

Uafhængige tests fra TUV Süd har vist, at dækket er førende på sne med 12 % kortere bremselængde sammenlignet med gennemsnittet af konkurrenterne. I de samme tests havde Vector4Seasons også 19 % bedre træk på sne og 13 % kortere bremselængde på is sammenlignet med gennemsnittet af konkurrenterne.[3]

Goodyears Vector 4Seasons Generation 2 fås hos forhandlerne fra og med august 2015. Flere dimensioner følger i løbet af januar 2016. Alt i alt vil 43 forskellige dimensioner, heriblandt 3 run-on-flat-versioner være på markedet i begyndelsen af 2016.

[1]HELÅRSDÆK PÅ DET BRITISKE MARKED: KVALITATIV OG KVANTITATIV RAPPORT 2013

[2]Sammenlignet med tre af de vigtigste konkurrenter. Målt af TÜV SÜD Automotive i december 2014 og januar 2015; dækdimensioner: 205/55R16 94V; Testbil: VW Golf, sted: Saariselkä Ivalo (FI), Mireval (F), Montpellier (F), TÜV SÜD Allarch (D), TÜV SÜD Garching (D); rapport nr.: 713051337

[3]Sammenlignet med tre af de vigtigste konkurrenter. Målt af TÜV SÜD Automotive i december 2014 og januar 2015; dækdimensioner: 205/55R16 94V; Testbil: VW Golf, sted: Saariselkä Ivalo (FI), Mireval (F), Montpellier (F), TÜV SÜD Allarch (D), TÜV SÜD Garching (D); rapport nr.: 713051337