Goodyear lancerer nordisk Dækbarometer rapport

Goodyears Dækbarometer 2014 er en omfattende rapport om trafiksikkerhed samt dæk- og kørselsvaner i Norden. Rapporten giver blandt andet svar på, hvordan vi bilister i Norden opfører os i trafikken. Hvad ved vi fx om EU’s dækmærkningsordning og hvad mener vi, er årsag til trafikulykker.

Dækbarometeret tager temperaturen på vores holdning til trafiksikkerhed, dæk og bilkørsel i Norden. Formålet med rapporten er at fremme en bevidsthed om ansvarsfuld kørsel. Rapporten ønsker også at øge bilisternes viden om dæk og at få flere til at reflektere over deres kørsel i trafikken.

Rapporten er inddelt i fire kapitler. Det første kapitel handler om kørsel og trafik og handler bl.a. om, hvad nordiske bilister mener er de hyppigste årsager til trafikulykker. Andet kapitel og tredje kapitel handler om hhv EU’s dækmærkningsordning og bilisternes almene viden om bildæk. Og det sidste kapitel handler om, hvordan danskerne køber dæk ifht vores nordiske naboer. Hvem træffer beslutninger om dækkøbet og hvilke kriterier, lægger vi bilister mest vægt på?

Som grundlag for rapporten har GFK Customer Research foretaget den omfattende undersøgelse. 4.200 personer i alderen 25-59 år blevet spurgt om deres vaner mht dæk og bilkørsel. Undersøgelsen er gennemført i januar 2014 i bl.a. Danmark, Sverige, Norge, Finland.

”Vi har alle et ansvar for sikkerhed og Goodyear er stærkt engageret i at øge trafiksikkerheden ude på vejene. Med Goodyears Dækbarometer håber vi, at flere bilister vil reflektere over deres måde at føre bil på — og om deres viden omkring dæk. For at være en god bilist er det nemlig nødvendigt med et vist kendskab til dæk, da dækkene har stor betydning for en sikker bilkørsel,” siger Linda Brandelius, Nordic Marketing Manager hos Goodyear Dunlop Nordic.

Dækbarometeret lanceres d. 19. juni og findes online til at hente direkte fra Goodyears presserum: http://www.mynewsdesk.com/dk/goodyeardunlop