Goodyear lastbildæk – De hurtigste i verden!

Stockholm, 24. august 2016 Volvo Trucks' "The Iron Knight" har sat to internationale hastighedsrekorder for lastbiler med Goodyear-dæk – hvilket gør dem til de hurtigste lastbildæk i verden. Disse specialdæk er udviklet og konstrueret af Goodyear og resultatet af et løbende samarbejde og stærkt OE-partnerskab med den førende lastbilfabrikant Volvo Trucks. Goodyears "Iron Knight"-dæk hjalp den 4,5 tons tunge lastbil med 2.400 hestekræfter til at opnå en gennemsnitshastighed på 169,09 km/t (105 mph) inden for 21,29 sekunder, mere end 1.000 meter fra stående start. Iron Knight slog også rekorden på 500-meterdistancen med 131,29 km/t (81,6 mph) på 13,71 sekunder fra stående start. Og hvis dette ikke i sig selv er imponerende nok, opnåede Iron Knight under de rekordsættende kørsler en topfart på 276 km/t (171,5 mph).

Teknologien bag Goodyears unikke lastbildæk, der sikrede The Iron Knight den hastighed, der skulle til for at blive den nye verdensrekordindehaver, er baseret på tidligere erfaring inden for lastbilrace. De rekordsættende lastbildæks karkasser er af samme standard som den nyeste generation af lastbildækkarkasser fra Goodyear, der anvendes på de europæiske veje hver dag. Den nye internationale hastighedsrekord, som lastbildækkene fra Goodyear har opnået, viser med stor tydelighed Goodyears teknologiske førerposition inden for transportindustrien.

"Den kraft og det moment, der skal til for at holde en lastbil på 4,5 tons på vejen ved hastigheder på op til næsten 280 km/t, udgør virkelig en udfordring for dækkene", siger Laurent Colantonio, som er Director Tire Technology Commercial for Goodyear i Europa, Mellemøsten og Afrika. "Evnen til at udvikle dæk, der kan slå internationale hastighedsrekorder, illustrerer vores overlegne anvendelse af avanceret og innovativ teknologi i fremstillingen af vores enestående dæk. Dette gælder ikke bare for Iron Knights dæk, men også for vores standardlastbildæk, der giver vores kunder overlegen ydelse og hjælper dem med at reducere deres samlede ejeromkostninger."

315/70R22.5-styredækkene på Goodyears Iron Knight er baseret på Goodyears lastbilracedæk, som bruges af alle lastbiler i Federation Internationale de l’Automobiles (FIA) europæiske mesterskab i lastbilrace. 495/45R22.5-trækdækkene formår at modstå det utrolige moment, som Iron Knight frembringer. Begge dæktyper bygger på Goodyears standard lastbildækkarkasser med specielt udviklede slidbanematerialer og slidbanemønstre. De verdensrekordsættende dæk er udsmykket med særlige Goodyear Iron Knight-sidedekorationer.

Rekordracet blev gennemført på en afspærret prøvebane i det nordlige Sverige. Iron Knight blev kørt af Boije Ovebrink, som har mere end 30 års erfaring med både bil- og lastbilrace, og som tidligere har slået hele fem hastighedsrekorder. På tidspunktet for offentliggørelse evalueres rekorderne af FIA, det internationale motorsportsforbund.

Partnerskabet mellem Volvo Trucks og Goodyear har en lang og stærk historie – især når det kommer til at sætte internationale hastighedsrekorder. The Mean Green, ligeledes kørt af Boije Ovebrink, blev verdens hurtigste hybridlastbil i 2012, da den slog to internationale hastighedsrekorder – ligeledes på specialudviklede lastbildæk fra Goodyear.