Goodyear-lastbildæk klar til "The Odyssey" Dakar 2016

Bruxelles, 30. december 2015 – Efter en vellykket, omfattende testning i Spanien og Marokko har De Rooy-teamet, som vandt Dakar-rallyet i 2012, valgt Goodyear ORD-lastbildæk til terrænkørsel. De er størrelse 375/90R22.5 og vil blive monteret på tre Iveco-lastbiler, som teamet har tilmeldt Dakar 2016-rallyet "The Odyssey". Dakar-rallyet er verdens største terrænudfordring for biler, motorcykler og lastbiler, og det finder sted i Argentina og Bolivia fra 3. til 16. januar 2016.

"Vi er glade for, at De Rooy-teamet har valgt vores Goodyear ORD-lastbildæk til terrænkørsel i størrelsen 375/90R22.5 til Dakar 2016. Den omfattende testning har vist, at vores lastbildæk giver teamet fremragende vejgreb, holdbarhed og robusthed. Disse nøgleelementer er af afgørende betydning for at kunne gennemføre og vinde det krævende Dakar-rally. For os er deltagelsen i et af de hårdeste terrænrallyer med De Rooy-teamet en fantastisk mulighed for at demonstrere, hvad vores ORD-lastbildæk til terrænkørsel kan præstere under de mest krævende forhold. Derudover giver dette projekt os værdifulde data og indsigt i udviklingen af fremtidige lastbildæk. Vi glæder os til januar og ønsker teamet held og lykke med Dakar", udtaler Benjamin Willot, marketingdirektør for erhvervsdæk i Goodyear Europa, Mellemøsten og Afrika.

De Rooy-teamet, der hører til i Holland, har tilmeldt tre lastbiler, som vil få monteret Goodyear ORD-lastbildæk til terrænkørsel i størrelsen 375/90R22.5. Det drejer sig om den primære lastbil, der køres af Gerard De Rooy, som vandt lastbilklassen i Dakar 2012, en lastbil tilhørende De Rooy-teammedlemmet Ales Loprais samt en hurtig supportlastbil, der køres af Ton van Genugten. Valget faldt på Goodyear ORD-dæk efter omfattende testning ved Baja-rallyet i Spanien i juli 2015 og Oilibya-rallyet i Marokko i oktober 2015. Under disse testrallyer arbejdede teknikere fra Goodyears innovationscenter i Luxembourg sammen med teamet med henblik på at optimere dækkenes ydeevne under de forskellige forhold, konkurrencedeltagerne kommer ud for.

Det lastbildæk, der blev testet og som vil blive brugt under Dakar, er Goodyear ORD i størrelsen 375/90R22.5. Størrelsen er unik for Goodyear og erstatter 14.00R20-dækkene, som De Rooy-teamet anvendte før. Goodyear ORD 375/90R22.5 bibeholder den samme overordnede diameter og bredde som 14.00R20, men den større fælgdiameter giver større bremsefrigang og dermed bedre modstandsdygtighed over for varme.

Henk van Leuven, teammanager for De Rooy-rallyteamet, tilføjer: "De test, vi har udført med Goodyear, har bevist den fremragende ydeevne, som Goodyear ORD-lastbildæk til terrænkørsel leverer, og vi har tillid til, at det er det bedste dæk for os i Dakar-rallyet. Dækkene spiller en vigtig rolle i vores ambition om at genvinde det øverste trin på podiet i januar, og vi har tillid til, at vi kan opnå dette mål med Goodyear-dækkene."

Dakar-rallyet 2016, "The Odyssey", finder sted i Argentina og Bolivia fra 3. til 16. januar 2016. Det forventes, at flere end 660 personer fra over 50 lande og flere end 400 motorcykler, quad bikes, biler og lastbiler deltager i 2016-rallyet.

Programmet for Dakar 2016 er:

03/01: Buenos Aires – Villa Carlos Paz

04/01: Villa Carlos Paz – Termas de Río Hondo