Goodyear signerer dekk-kontrakt for FIA-lastebilracing

21. mars 2016 – Goodyear har skrevet under på en kontrakt med Federation Internationale de l’Automobile (FIA) for å bli eneleverandør av dekk for FIA European Truck Racing Championship. Kontrakten ble signert i Paris av Jean Todt, president i FIA, og Davide Califano, Director Marketing Activation Commercial Tires hos Goodyear Europa, Midtøsten og Afrika, ved den offisielle lanseringsseremonien til FIA European Truck Racing Championship den 17. mars.

Med denne kontrakten blir Goodyear en partner for det nydannede ETRA Promotion GmbH (ETRA) – seriens nye promotør. Det betyr at alle lastebiler i serien vil kjøre på Goodyears dekk for lastebilracing som er spesielt utviklet for sporten for de neste tre årene. Leveringen av og støtten for disse dekkene gis av Truck Race Organisation (TRO) for FIA European Truck Racing Championship ved hvert race.

«Vi er svært glade for å ha blitt valgt av FIA til å produsere, levere og støtte dekkene for FIA European Truck Racing Championship. Vi begynte å levere dekk for lastebilracing i 2004, og i løpet av årene har vi fortsatt å utvikle dekk som er optimalisert for å tåle de ekstreme forholdene som finnes på banen», sa Davide Califano. «En annen fordel er at racing lar oss teste nye teknologier som til syvende og siste vil være til nytte for våre standard lastebildekk og dermed også kundene våre.»

For 2016-sesongen leverer Goodyear de spesialutviklede Goodyear-dekkene for lastebilracing i størrelsen 315/70R22.5.

Foreløpig program for FIA European Truck Racing Championship 2016:

• 22. mai – Red Bull Ring/Spielberg – Østerrike
  • 29. mai – Misano – Italia