Goodyears største dæk er på størrelse med en afrikansk elefant!

Stockholm, 12. mars 2014 – Et spørgsmål, som ofte stilles til Goodyear, er ‘hvilket dæk er det største, I fremstiller?’  Svaret er: RM-4A+ Off The Road-dækket i dimensionen 59/80R63, der er så højt som en stor elefant og nogenlunde tilsvarende i vægt[1].
 Dette massive OTR-dæk er udviklet til at bære hundredvis af tons sten og andre materialer, og det indgår i RM (Rock Mining)-dæksortimentet, som virksomheden producerer.

Dette gigantiske 63 tommers (fælgdiameter) dæk sælges overalt på jorden med henblik på montering på verdens største mine- og gravemaskiner, der typisk benyttes i kul-, guld- og kobberminer.

Med en overordnet diameter på 4,023 meter er dette dæk højere end den tilladte højde for de fleste semi-trailere i Europa (4 meter) og 1 meter højere end en basketballkurv.  Dækkets 5.400 kilo er pakket med avanceret teknologi, og det er i stand til at bære en vægt på 100.000 kg ved hastigheder op til 50 km/t.

De teknologier, som dækket er forsynet med, har at gøre med dets materialer, konstruktion og design.  Dette 63 tommers dæk har en stålkarkasse- og bæltekonstruktion, og det er præcisionsfremstillet ved hjælp af state-of-the-art- og fuldt integreret dækproduktionsudstyr.  Der er anvendt computersimuleringsværktøjer i forbindelse med dækkets design, og Goodyear arbejder tæt sammen med orginale udstyrsproducenter med henblik på at sikre overholdelse af dækstørrelserne på deres køretøjer.

Goodyears 63"-dæk er designet med henblik på optimal performance.  Blandt dækkets funktioner kan nævnes Goodyears CycleMax-gummislidbanemateriale, der giver mindre varmeudvikling; centerlinjeriller med låseeffekt, der forbedrer stabiliteten og medfører yderligere varmeudledning.  Høj-vinkel-/ikke-retningsbestemte riller giver bedre vejgreb, og en sidevægsfordybning hjælper til at reducere varmeudviklingen.

63"-dækket er tilgængeligt i to dimensioner: 53/80R63 og 59/80R63; med tre slidbanematerialevariationer og to mønsterdybder (E3 og E4), giver det samlet set 12 tilgængelige varianter.