Goodyears største dekk er på størrelse med en elefant!

Stockholm, 12. mars 2014 – Et spørsmål vi hos Goodyear ofte får, er: «Hva er det største dekket dere lager? »  Svaret er RM-4A+ Off The Road-dekk i dimensjon 59/80R63. Det er like høyt som en stor elefant, og veier omtrent like mye[1].
Dette enorme OTR-dekket er utviklet for å bære flere hundre tonn med stein og annet materiale, og inngår i vår RM-serie (Rock Mining) med dekk til bruk innen gruvedrift.

Dette gigantiske 63-tommers dekket (felgdiameter) selges over hele verden til montering på verdens største gruve- og jordforflytningsmaskiner, som vanligvis brukes innen gruvedrift med utvinning av kull, gull, kobber og hard stein.

Med en ytre diameter på 4,023 er dette dekket høyere enn lovlig høyde for de fleste semitrailere i Europa (4 meter) og en meter høyere enn en basketballkurv.  De 5400 kiloene er fullstappet med avansert teknologi, og kan bære en last på 100 000 kg i hastigheter på opptil 50 km/t.

Teknologiene i dekket handler om både materialer, konstruksjon og design.  Det 63-tommers dekket har stålstamme og beltekonstruksjon, og er laget med høy presisjon ved hjelp av avansert, fullstendig integrert dekkproduksjonsutstyr.  Datasimuleringsverktøy ble brukt i arbeidet med dekkets design, og Goodyear samarbeider tett med utstyrsprodusenter for å sikre at dekkdimensjonene passer til kjøretøyene de lager.

Goodyears 63-tommers dekk er utformet for optimal ytelse.  Det har blant annet Goodyears CycleMax slitebanemateriale, som er kjølig i bruk, midtspor med låseeffekt for bedre stabilitet og ekstra varmeavledning.  Høyvinklede, retningsuavhengige spor bidrar til bedre trekkraft, og en tunge på sideveggen bidrar til å redusere varmegenereringen.

Det 63-tommers dekket er tilgjengelig i to dimensjoner: 53/80R63 og 59/80R63, med tre materialvariasjoner og to mønsterdybder (E3 og E4) – det vil si at det til sammen finnes 12 varianter på markedet.