Med Goodyears "Dream Team" kan flåter spare over 1 500 000 NOK i året

Stockholm, 11. april 2013 – En besparelse på over 1 500 000 NOK i årlige drivstoffkostnader er kanskje en drøm for mange i langtransportbransjen, men det er faktisk det en typisk operatør med 50 lastebiler kan spare takket være Goodyears Marathon-dekk. [1] Dette er realiteten hvis man tar i bruk Goodyears "Dream Team", styredekkene LHS II +, drivdekkene LHD II + og tilhengerdekkene LHT II[2], i stedet for dekk med graderingen D i EUs nye dekkmerkingsordning.  En operatør med en flåte på 50 lastebiler vil ikke bare spare mer enn 1 500 000 NOK i drivstoffkostnader, noe som utgjør rundt 145 000 liter mindre diesel, men det vil også bli en reduksjon i utslippet av karbondioksid på 380 tonn, noe som er en betydelig miljøgevinst.

Med en vanlig leddelt lastebil i langtransport vil man spare 32 485 NOK i året hvis den går 100 000 kilometer, med et drivstofforbruk på 32,26 l/100 km og en drivstoffpris på 11,21 per liter2.  Dette tilsvarer 2896 liter mindre drivstoff og en reduksjon i skadelige CO2-utslipp på 7616 kilo.

"I en tid da kostnadsbevissthet råder er det lett å velge det billigste alternativet, men det kan være det dyreste," sier Antti Lahdelma, markedsdirektør for Norden. Med Goodyears Marathon-dekk får du ikke bare en drivstoffeffektiv løsning takket være materialene, utformingen og teknologien, men du får også dekk med lang kjørelengde som kan mønsterskjæres og regummieres, noe som forlenger levetiden deres.  Vi mener at våre dekk gir reelle gevinster for både operatører og miljøet, i form av besparelser, redusert drivstoffbruk og mindre utslipp."

Det er også andre fordeler med "Dream Team" som er verdt å nevne, blant annet overlegen bremseevne på vått underlag, som gir en betydelig kortere bremsestrekning.

Goodyears Marathon-serie kommer i mange dimensjoner og dekker de vanligste bruksområdene.  Av disse dekkene har 20 % graderingen B når det gjelder drivstoffeffektivitet, og graderingen B eller bedre når det gjelder våtgrep. 95 % har graderingen C når det gjelder drivstoffeffektivitet og graderingen C eller bedre når det gjelder våtgrep, noe som viser hvor god ytelsen til Marathon-dekkene er.

Operatører kan beregne innsparingene de kan regne med ved hjelp av Goodyears flåtekalkulator, som er gratis tilgjengelig på www.fleet-calculator.eu.  Her kan operatørene angi de nøyaktige dataene for kjøretøyene sine og sammenligne resultatene for forskjellige dekk.

[1] Beregningene er basert på en typisk kombinasjon av en 4x2-trekkvogn på 40 tonn og en tilhenger med tre akslinger, en årlig kjørelengde på 100 000 km, et drivstofforbruk på 32,3 l/100 km og en dieselpris på 1,5 euro per liter.

[2] Goodyear Marathon LHS II+ og LHD II+ i dimensjonen 315/70R22.5, LHT II i dimensjonen 385/55R22.5, som henholdsvis har graderingen B, C og A når det gjelder drivstoffeffektivitet, er sammenlignet med dekk med samme dimensjon som har graderingen D når det gjelder drivstoffeffektivitet.