Sergio Rinland designar Dunlops framtida racingbil

14 JULI 2014
Den kända racingbilsdesignern ger liv åt den slutliga designen i ”Dunlop Future Race Car Challenge”.

Som en del av Dunlop Future Race Car Challenge har Dunlop samlat in branschexperters och entusiasters åsikter om framtiden för racingbilar och motorsporten. Tillsammans med GT, BAE systems, Imperial College London och Flybrid Automotive (en del av Torotrak plc) har Dunlop blickat in i framtiden för drivlinor, aerodynamik, bromsar och däck, och inspirerat entusiaster att dela med sig av sina tankar och idéer.

Nu när alla skisser och designer är inskickade har Dunlop tagit hjälp av den kända racingbilsdesignern Sergio Rinland, som redan har börjat kombinera alla idéer för att skapa en egen vision i en professionell skiss.

Se Sergio gå igenom några av de bästa idéerna och börja skapa sin design!

Sergio har en lång och händelserik historia inom motorsport, och har arbetat med flera racingteam, som Williams, Brabham, Sauber och Benetton, såväl som Eagle-Toyota Indycar och Opels team i det tyska standardvagnsmästerskapet. Numera driver Sergio en egen konsultbyrå  – ASTAUTO – och arbetar bland annat med IndyCar-, GP2- och LMP-sportbilar. ASTAUTO arbetar dessutom mycket med utveckling av alternativa energikällor samt el- och hybridbilskoncept.

Dunlop kommer att avtäcka Sergio Rinlands färdiga banbrytande design den 31 juli, tillsammans med en kortfilm om utvecklingen av framtidens racingbil. Besök http://www.dunlopfutureracecarchallenge.com/ för mer information.