Grundfos på Kloakmessen: fokus på klimaudfordringerne

Med den seneste tids store oversvømmelser i frisk erindring møder Grundfos og de danske kloakmestre hinanden på Kloakmessen 2016 i Fredericia den 28. og 29. januar. Blandt de udstillede Grundfos-produkter præsenteres små, effektive og driftssikre PE Standard SEG AUTOADAPT pumpebrønde med som alternativ til den traditionelle højvandslukke.

Når Storåen går over sine breder, eller kloaknettet giver op over for de stadig hyppigere skybrud, sender det i de efterfølgende dage de danske kloakmestre på overarbejde. For katastroferne får nu i stort omfang både private boligejere og virksomheder til at sikre sig mod kloakvand i kældrene, og mange har erkendt, at en almindelig højvandslukke ikke yder tilstrækkelig sikkerhed.

Derfor har Grundfos valgt at give de besøgende på Kloakmessen i Messe C i Fredericia mulighed for at gå løsninger med både små og større pumpebrønde efter i sømmene. I den forbindelse er der særlig fokus på SEG-pumper med AUTOADAPT, der i de senere år har bevist sit værd og sin driftssikkerhed under klimaudfordringerne.

Nye kundegrupper ønsker at sikre sig
”Det er ofte en pumpesump på cirka en halv kubikmeter, der kan gøre forskellen, når kloaksystemerne er overbelastede,” fortæller Børge Holst Hansen, der er salgschef for Grundfos spildevandsløsninger til bygge- og anlægsmarkedet. ”Derfor vælger flere og flere løsningen med en nedgravet Grundfos PE Standard-pumpebrønd lige uden for huset. På den måde sikrer man sig mod tilbageløb fra den offentlige kloak, lige som der skabes en buffer sump-volumen i et lukket kloaksystem.

Børge Holst Hansen ser også en tendens til, at de rotationsstøbte brønde, der egentlig var tænkt til brug i det åbne land, i større ø1700-varianter rykker ind i byerne, hvor virksomheder og offentlige institutioner vælger pumpebrønde som sikring af de arkiver og server-installationer, som jo ofte befinder sig i kælderen.”

At AUTOADAPT har fået så stor succes skyldes i følge Børge Holst Hansen, at kloakmestrene får en integreret og intelligent løsning uden løse, eksterne sensorer, men med pumpe, styring og bedste trykniveauføler i én samlet enhed. Det betyder nem installation og stor driftssikkerhed.

På messen præsenterer Grundfos også SL-pumper med S-tube løber, det kompakte SOLOLIFT2-program af løftestationer samt det store udvalg af de lidt større MULTILIFT-løftestationer, der ligeledes sikrer mod tilbageløb fra kloakken.

Grundfos engagerer sig i DM i Kloak
Grundfos er endnu engang en af sponsorerne for DM i Kloak, hvor Danmarks bedste kloakmester, rørlægger og struktørelev skal findes. Det sker over begge udstillingsdage i en faglig dyst, der afvikles i en stor sandkasse midt i den ene af de to udstillingshaller.

For Grundfos giver det god mening at bakke op om konkurrencen og foreningens medlemmer - ikke mindst i en tid, hvor hele branchen udvikles og forandres i takt med klimaforandringerne. ”Det er både entreprenøren og ikke mindst kloakmesteren, som hr. og fru Danmark henvender sig til, når problemerne melder sig. Derfor er det fantastisk vigtig for os at have en dialog med dem, der som de første møder de ændrede krav, der stilles. Eksemplerne med de små brønde som alternativ til et højvandslukke og PE-brøndenes vej til byerne er jo noget, vi får viden og input til gennem tæt kontakt til dem, der udfører arbejdet,” konstaterer Børge Holst Hansen, der derfor ser frem til de to dages dialog i Fredericia.

Læs mere om messen her

___________________________________________________________________