Hasselager-Kolt Vandværk: Kunstnerisk synliggørelse af Grundfos-løsning

Vandværk eller kunstværk? Hasselager-Kolt Vandværk syd for Aarhus er begge dele. Driftsleder Allan Jensen havde nemlig en idé om, at det nye vandværk ikke alene skulle give forsyningssikkerhed til et område i stærk vækst i årtier fremover. Det skulle også være en bygning, som byens borgere kunne være stolte af, og som fungerede som udstilling, så alle kunne se, hvad der foregik. ”Som en B&O-udstilling i en flot forretning,” som driftslederen udtrykker det. Dyrt? Nej, tværtimod.

”Jeg havde en idé om, hvordan det skulle se ud, og i frokostpausen sad min kontordame og jeg og lavede skitserne. Det skulle være noget med meget store vinduer ind til filtersalen, og de skulle være skrå, for så ville skidtet vel regne af. I det hele taget skulle der være skrå linjer, også på rentvandstanken, der skulle forsænkes lidt og beklædes med græs. Jeg troede, det ville være en ønskeopgave for en arkitekt,” siger den driftige driftsleder. Men Allan Jensen måtte tro om igen, for kun én ud af fire adspurgte arkitekter ville påtage sig opgaven, når ikke man måtte få frie hænder. ”Nåh nej, der var faktisk to, der sagde ja, men den anden kom med et projekt, hvor ingen af vores tanker var tænkt ind,” konstaterer Allan Jensen.

Grundfos i paradeopstilling
Men hos Ginneruparkitekter i Horsens kunne de godt se perspektiverne, og de sørgede for, at Allans tanker og idéer i dag er målet for mange aftenture for byens borgere. Når mørket sænker sig, sørger en lysinstallation nemlig for, at pumper, rørføringer og filtertanke fremstår som en ren skulptur. Gennem det store glasparti er der frit indkig til filtersalen, hvor to sæt filtertanke danner baggrund for en paradeopstilling af fem Grundfos CRE-udpumpningspumper, der vender fronten med frekvensomformerne mod tilskuerne på flisegangen foran vandværket.

Lidt usædvanlig placering, medgiver Morten Häggquist, der er medindehaver af Vandmand A/S, som har været en værdsat rådgiver på det nye Hasselager-Kolt Vandværk. ”Sædvanligvis ville vi nok ha’ placeret pumperne bagerst ved rentvandstanken, men her er der taget hensyn til designet og til overskueligheden, der i den søjlefrie hal næsten pædagogisk viser vandets vej gennem anlægget, og det fungerer perfekt. Det var også et krav, at alle tanke og rørføringer blev udført i glasblæst rustfrit stål – flot og meget holdbart,” siger rådgiveren med respekt for en kunde, der ved hvad han vil ha’, og hvordan det skal laves.

Vandværk med vokseværk
”Jeg synes, at vi altid har været meget lukkede i vandværksverdenen, og det vil jeg gøre op med,” lyder forklaringen på den megen åbenhed fra Allan Jensen. ”Da alle planer om at flytte værket uden for byen med stor synlighed kuldsejlede, rev vi det gamle vandværk ned og byggede det nye på grunden, der ligger i udkanten af et stort boligområde. Her var der i forvejen tre boringer, og med to nye boringer 1,7 kilometer fra værket er vi i stand til at kunne øge udpumpningen med 50 %, når behovet melder sig. Aarhus vokser denne vej, og vi har i øjeblikket 89 ubebyggede erhvervsgrunde i området. Så i modsætning til de fleste andre, tror vi på, at vi kommer til at udvide inden for de næste 20 år. Det er der taget højde for i det nye byggeri,” fortæller Allan Jensen.

I filtersalen er der i dag to linjer, så den ene forsyningsdel kan serviceres, uden at det går ud over vandforsyningen til området. Med kun et enkelt ekstra filtersæt og yderligere to Grundfos CRE-udpumpningspumper med en ydelse på 45 m3/h pr. styk forøges kapaciteten med 50 %, og bygningen er forberedt til nem installation. ”Det midterste vinduesparti kan fjernes, så vi kan få det ekstra filtersæt ind, og pumperne er monteret på en konsol, som kan køres til side med en løftevogn. Konsollen er i øvrigt bygget så stor, at den kan rumme de ekstra pumper. Det bliver en billig udvidelse, og selv kontorarealerne er forberedt til flere medarbejdere,” siger en ret tilfreds driftsleder, der i øvrigt havde stillet alle byggeriets parter over for et ultimativt krav: Prisen skulle holde. Ikke en eneste ekstraregning.

Og prisen holdt. 14 mio. kroner alt inklusiv. ”Ret fantastisk, hvad vi har fået af vandværk og kunstværk for pengene,” synes Allan Jensen, der ser nye vandværker i tilsvarende størrelse skyde op i nabokommunerne til to-tre gange højere pris.

Sikkerheden er i top
Også på det sikkerhedsmæssige område er Hasselager-Kolt Vandværk ifølge Morten Häggquist på forkant med udviklingen. ”Der er alarmer på alle boringerne, og pumperne standser straks, hvis der sker indbrud. På samme måde lukker en ventil øjeblikkelig ned for al udpumpning af vand, hvis der forsøges indbrud på selve vandværket, der i øvrigt er udstyret med masser af kameraovervågning inde og ude,” fortæller konsulenten, og Allan Jensen supplerer: ”Jeg kan ellers styre værkets drift 24 timer i døgnet via fjernkontrol, men alle alarmer skal afstilles på stedet. Vi skal ud for at se, hvad der er sket.”

Det skal byens borgere som sagt også til daglig, når Grundfos-pumperne præsenteres i en sammenhæng, der er tænkt som en ’B&O-udstilling i en flot forretning’. Det er den udstilling, applikationsingeniør Jens Erik Treldal fra Grundfos, Team Vandforsyning, synes, vi alle sammen skal stifte bekendtskab med i denne artikel. Som sparringspartner og pumpeleverandør til Vandmand A/S kan han nemlig heller ikke skjule sin stolthed over at være en del af det nye Hasselager-Kolt Kunstværk – undskyld, Vandværk.

__________________________________________________________________

Yderligere oplysninger om Grundfos-løsningen