Husejere får endnu flere fordele ved at investere i ALPHA2 cirkulationspumpe

ALPHA2 revolutionerede i sin tid markedet for cirkulationspumper med en hidtil uhørt høj grad af energieffektivitet. Nu har Grundfos igen udstyret pumpen med nye funktioner, som højner driftssikkerheden yderligere. Udenpå ligner den nye ALPHA2 den gamle på en prik. Men indeni er der funktioner, der sikrer husejeren en endnu mere intelligent løsning.

’Vi ønskede at udvikle ALPHA2, så den kunne håndtere endnu barskere vilkår end tidligere. Resultatet er en meget driftssikker løsning, som gør det endnu mere attraktivt for den private husejer at investere i cirkulationspumpen’, indleder salgschef for Grundfos’ salgsselskab, Brian Sørensen.

ANTIBLOKERING OG ROBUST OPSTART
En af de nye funktioner er en robust opstartsfunktion, der betyder, at ALPHA2 bogstaveligt talt ryster eventuelle aflejringer af sig, som måtte være opstået efter længere perioder uden aktivitet, fx i ferier. Med den nye opstartsprocedure vil ALPHA2 i de fleste tilfælde starte af sig selv. ’Det betyder reelt set, at der bliver mindre behov for at servicere pumpen inden opvarmningssæsonen, hvor installatøren tidligere fx skulle skille pumpen ad for at fjerne eventuelle blokeringer. Det er et plus for kunden, der sparer penge på service’, forklarer salgschefen.

SOMMERFUNKTION
Der er også tænkt på det ferierende folk i den nye ALPHA2. En ny Sommerfunktion betyder nemlig, at pumpen og anlægskomponenterne er beskyttet mod aflejringer i hvileperioden. Brian Sørensen forklarer: ’Det eneste, husejeren behøver at gøre, er, at trykke på Natsænkningsknappen i 5 sek., hvorefter pumpen går i dvale og slukker. Derefter vågner den en gang i døgnet og kører i 2 min. Denne simple procedure gør, at pumpen ikke sætter sig fast, hvilket kan være et stort irritationsmoment, når man fx vender retur fra ferie og bare gerne vil have, at alt fungerer optimalt’.

INDBYGGET TØRLØBSSIKRING
Endnu en ny funktion er den indbyggede tørløbssikring, der sikrer, at pumpen kun kører, når der er vand i pumpehuset.
’Der kan opstå ekstraordinære situationer, hvor pumpehuset fx løber tør for vand pga. lækage. Hvis det sker, går ALPHA2 på standby, søger efter vand med jævne mellemrum og venter med at starte op igen, til vandet kommer tilbage. På den måde beskytter pumpen egentlig sig selv. Så pumpen holder længere tid, og husejeren er sikret, at der ikke sker skade på hverken pumpe eller anlæg’, slutter Brian Sørensen.

BEDST I SIN KLASSE
Med et energieffektivitetsindeks på beskedne 0,15 er den nye ALPHA2 stadig den mest energieffektive cirkulationspumpe i sin klasse. Pumpen køre helt ned til 3 W, hvilket kan give energibesparelser på op til 87 %, hvis man sammenligner med en traditionel D-mærket cirkulationspumpe.

Brian Sørensen, Salgschef
Building Services

Læs også historien på www.grundfos.dk

Salgschef Brian Sørensen
’Vi ønskede at udvikle ALPHA2, så den kunne håndtere endnu barskere vilkår end tidligere. Resultatet er en meget driftssikker løsning, som gør det endnu mere attraktivt for den private husejer at investere i cirkulationspumpen'.