Lintulahti – det første europæiske sted, der har fået tildelt LEED platincertificering

Lintulahti kontorbygningen i Helsinkis Sörnäistenranta område har bibeholdt omgivelsernes gamle industrielle atmosfære i form af dens arkitektoniske image. Og alligevel er bygningen en pioner inden for miljømæssig effektivitet i den nordiske region.

En moderne kontorbygning skal kunne tilpasse sig til mange forskellige behov. Et stigende behov for miljømæssig effektivitet påvirker bygningsarbejdet, ejendomsejere vil spare på driftsomkostninger, medarbejdere har behov for gode arbejdstilstande og arbejdsgivere værdsætter fleksibilitet i indretningen af rum, der muliggør en tilpasning af lokalerne alt efter deres ændrende forretningsbehov.

Haltons innovative, tilpasningsvenlige kølebafler muliggør alt dette - fleksibilitet og effektivitet. Haltons teknologi var en af de faktorer, der var medvirkende til, at Lintulahti kontorbygningen, der er bygget af Skanska, opnåede sit LEED certifikat.

'Hos Halton starter vi altid med at lytte til kunden. På Lintulahti byggepladsen for eksempel kunne arkitekterne afgøre størrelserne på kølebaflerne', forklarer Mikko Lietzen fra Halton.

Let tilpasning af lokaler

De tilpasningsvenlige kølebafler, der er designet efter Haltons koncept, muliggør lette og omkostningseffektive indretningsændringer uden at forstyrre brugen af lokalet. Sådanne indretningsændringer koster kun en brøkdel af det de ville koste i traditionelle systemer. Med de mange muligheder, som kølebaflerne, der er tilsluttet kanaler med konstanttryk, tilbyder, er der kun behov for mindre justeringer af kølebaflernes lufthastighed, køling og udendørs luftstrømningshastighed, for at de opfylder kravene til din nye indretning.

Tilpasningsvenlige kølebafler repræsenterer en relativ ny teknologi selv for Halton, der er et af kun meget få firmaer i verden, der har været i stand til at producere denne systemtype.

'Det første projekt blev udført med Nokia i 2007-2008,'siger Lietzen.

Topklassificeringen LEED

Lintulahti kontorbygningen opnåede LEED platincertificering i efteråret 2010. Det markerede den første topniveaus LEED certificering for en kontorbygning i Europa. Bygningen, der blev fuldført i sommeren 2009, var det første projekt, som Skanska Commercial Development Finland Oy udførte i Finland.

'Vi valgte specifikt Halton for deres gode service og evne til at tilpasse deres produkter efter kundens behov', sagde projektleder Antti Nousiainen fra Skanska Commercial Development Finland. Entreprenøren var også imponeret af, hvor let Haltons produkters kan installeres. 'Produkternes pris-kvalitets-forhold er godt, også selv om prisniveauet i andre henseender er højere end hos andre leverandører', siger Nousiainen.

Lintulahti-projektet var også Haltons første LEED-certificeret projekt i Finland, selvom begge firmaer har været involveret i mange projekter omkring miljømæssig effektivitet andre steder i verden. Skanska og Halton har adskillige fælles projekter i gang, og der er flere på vej.

'Halton er en fleksibel og tillidsfuld samarbejdspartner, der holder sine løfter', siger Nousiainen.

LEED systemet (Leadership in Energy og Environmental Design), der blev lanceret i 2000, er i dag det mest almindelige miljøcertificeringssystem i verden. Klassificeringen har til formål at reducere den miljømæssige indvirkning af opførslen og brugen af bygninger og at udvikle sundere arbejdsmiljøer. Bygninger, der er effektive miljømæssigt, bruger op til 50 procent mindre energi end normale bygninger, og mængden af affald er også betydelig mindre.

Jan Lassen
Salgsdirektør Indoor Danmark
Indoors Manager Denmark
Halton A/S