Henkel når første bæredygtighedsmål før tid

Düsseldorf - Henkels Rapport om bæredygtighed informerer om virksomhedens miljømæssige og sociale fremskridt i 2014. Den fremhæver medarbejdernes aktive engagement på verdensplan og virksomhedens udvikling frem mod sine bæredygtighedsmål for 2030.

"Henkels klare strategi for bæredygtighed har vist sig særdeles effektiv og gjort det muligt for os at nå fire ud af fem foreløbige mål ét år forud for tidsplanen,” siger Kathrin Menges, Executive Vice President Human Resources og formand for Henkel Sustainability Council. "Vores medarbejdere har spillet en vigtig rolle i at opnå disse successer, og vi vil fortsat sætte vores lid til deres engagement og ekspertise med henblik på yderligere fremskridt.”

Den strategi, der blev præsenteret i 2012, har som langsigtet mål at opnå mere med mindre og øge ressourceeffektiviteten med en faktor 3 i 2030. Henkel havde som målsætning at forbedre forholdet mellem den værdi, virksomheden skaber, og dens miljøbelastning med 30 pct. i de fem år fra 2011 til 2015.

Ved udgangen af 2014 havde Henkel opnået betydelige fremskridt med forbedringer på 20 pct. i energieffektivitet, 19 pct. i vandforbrug, 18 pct. i affaldsvolumen (22 pct. eksklusive bygge- og anlægsaffald) og 25 pct. inden for arbejdsmiljøet. Virksomhedens mål er at forbedre sit resultat igen i 2015, og den arbejder på at definere nye foreløbige mål for 2020. Henkel betragter førerskab i bæredygtighed som ikke blot et ansvar, men også en mulighed for løbende at styrke sin konkurrenceevne. Tre strategiske principper er vigtige for implementeringen af Henkel Sustainability Strategy: produkter, partnere og personer. Virksomheden fokuserer på at udvikle produkter, der tilbyder mere værdi og en bedre ydelse samt har en mindre miljøbelastning. Sammen med sine partnere sigter Henkel efter løbede at forbedre sine produkter gennem hele værdikæden.

Desuden er medarbejdernes aktive engagement afgørende for, at Henkel kan nå sine ambitiøse mål for 2030.

Ét vigtigt redskab, som blev udvidet i 2014, er Henkels program "ambassadører for bæredygtighed". Programmet giver medarbejderne en klar forståelse af bæredygtighed og sætter dem i stand til at bibringe deres kolleger, leverandører, kunder, forbrugere og skolebørn en forståelse af vigtigheden af bæredygtighed. Siden lanceringen af programmet i juli 2012 er mere end 3800 medarbejdere i 70 lande blevet ambassadører og har haft kontakt med omkring 36.000 skolebørn i 37 lande.

Henkels resultater inden for bæredygtighed blev endnu engang anerkendt i 2014 med førende positioner i forskellige nationale og internationale ratings og indekser vedrørende bæredygtighed. Henkel var endnu engang medtaget i Dow Jones’ indekser for bæredygtighed: Virksomheden har været medtaget i Dow Jones' indekser for bæredygtiged siden lanceringen i 1999 og har otte gange været branchens førende. Henkel var også medtaget i FTSE4Good ethical index for 14. år i træk.

Cecilia Levin Destoup, Head of Corporate Communications, Nordic Region

Henkel Norden AB

+46 10 480 76 11 cecilia.l.destoup@henkel.com www.henkel.dk

Henkel har aktiviteter over hele verden med førende varemærker og teknologier inden for tre forretningsområder: Vaskemidler og husholdning, skønhedspleje og lim, tætning og overfladebehandling. Henkel, som blev grundlagt i 1876, er førende globalt på både forbrugerområdet og i industrien med velkendte mærker som Persil, Schwarzkopf og Loctite. Henkel beskæftiger næsten 50.000 medarbejdere og opnåede i regnskabsåret 2014 en omsætning på 16,4 milliarder euro og et korrigeret driftsresultat på 2,6 milliarder euro. Henkels præferenceaktier indgår i det tyske aktieindeks DAX.

Tags: