Danskerne foretrækker mobilen som musikafspiller

Musik i ørerne er et hit. Ny undersøgelse om danskernes mobilvaner viser, at hver fjerde dansker bruger mobilen til at høre musik på farten. Det stiller krav til telefonernes musikalske ydeevne, mener HTC, som med opkøbet af Beats by Dr. Dre vil flytte grænsen for, hvor godt musik kan lyde på en mobiltelefon.

KØBENHAVN, den 28. november 2011 - Danskerne er vilde med at høre musik på farten. 25% bruger mobilen som musikafspiller på farten. De fleste lytter ofte eller altid til musik, når de er på vej, og hver tredje gør det i en halv til hel time af gangen. Det viser en ny forbrugerundersøgelse foretaget af YouGov for HTC i Danmark. Peter Frølund, der er nordisk direktør for HTC, har følgende at sige om disse resultater:

”Mobilen er blevet en schweizerkniv, som har overtaget mange af de funktioner, som vi tidligere havde andet udstyr eller gadgets til at udføre. Når det gælder musik , er der dog indtil nu ikke nogen mobilproducent, der har formået at levere særlig god lyd på en mobiltelefon. Brugerne har måttet affinde sig med en ringere og mere unuanceret lydoplevelse, end på anlægget hjemme i stuen. Undersøgelsen viser tilmed, at især de unge bruger tid på at lægge deres favoritmusik ind på telefonen. Og så er det jo lidt synd, at musikken ikke kommer til sin ret”.

Med på noderne sammen med Beats by Dr. Dre
I august købte HTC 51% af Beats – et selskab der i 2006 blev grundlagt af Dr. Dre og Jimmy Iovine fra Interscope Geffen A&M Records med formålet at udvikle en ny type hovedtelefoner, der er i stand til at gengive hele det lydspektrum, som musikere og producere frembringer i professionelle lydstudier.

Siden da har HTC lanceret to telefoner med Beats Audio – en lydprofil på telefonen, der er tilpasset de medfølgende specialdesignede Beats by Dr. Dre-øretelefoner.

”Vi flytter grænsen for, hvordan og hvor godt musik kan lyde på en smartphone. Vi vil ganske enkelt levere den ultimative lydoplevelse på en smartphone. Når man hører om det, tænker man måske: ’Ja ja, fint nok - hvor stor kan forskellen være?’ Men forskellen er overraskende stor. Man oplever en fyldigere bas, sprødere vokaler og et mere detaljeret lydregister på disse telefoner,” fortæller Peter Frølund.

HTC telefonerne med Beats Audio hedder HTC Sensation XE og HTC Sensation XL. Sidstnævnte telefon har samtidig en skærm på 4,7 tommer, der gør den til markedets største blandt alle Android-telefoner. Den kan opleves på htcxl.dk.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført i september 2011 via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet i Danmark. 1023 danskere i alderen 15-64 år deltog i undersøgelsen, der er udført på vegne af HTC. Den gav bl.a. følgende resultater:

Hvilken af følgende bruger du primært til at høre musik på farten?
Mobiltelefonens musikafspiller: 25%
En bærbar musikafspiller (fx mp3-afspiller, ipod eller discman): 23%
Andet:26%
Jeg hører ikke musik på farten: 25%

Hvor ofte hører du typisk musik/radio på mobiltelefonen eller den bærbare musikafspiller på farten?
Altid: 15%
Ofte: 41%
En gang i mellem: 30%
Sjældent: 14%

Hvor lang tid hører du typisk musik af gangen på mobilen eller den bærbare musikafspiller, når du er på farten?
Under 5 minutter: 2%
5-10 minutter: 9%
11-30 minutter: 49%
31-60 minutter: 28%
Mere end en time: 7% (22% blandt mænd)
Ved ikke: 4%

Har du tilpasset din smartphone med et musikbibliotek?
Ja: 44% (53% blandt 15-24 årige)

Om Beats Electronics
Beats Electronics blev grundlagt i 2006 af den legendariske kunstner og producer Dr. Dre og bestyrelsesformand for Interscope Geffen A&M Records Jimmy Iovine. De satte sig for at udvikle en ny type hovedtelefoner, der er i stand til at gengive hele det lydspektrum, som musikere og producere kan høre i professionelle lydstudier.
Læs mere på http://beatsbydre.com.

Billeder af HTC telefonerne med Beats Audio kan hentes i HTC’s medianet
URL: http://www.htcmedia.net
Username: htc
Password: htcmedia