Hurtigruten gør nat til dag – midnatssol skaber et nyt udflugtsprogram

Report this content

Tromsø, juni 2014 – I sommeren 2013 kunne Norge registrere 1.677.544 udenlandske turister*. En god grund til at lægge sommerferien i Norge er, at man kan opleve midnatssol i Hurtigrutens nye sommerkoncept «The Midnight Sun», der gælder fra 1. juni til 31. august. Blandt de aktiviteter, der for tiden er under afprøvning, er 'overnatning i sovepose på dækket' eller 'fjeldvandring i Hammerfest, Tromsø og Lofoten'.

(*minimum én overnatning; kilde: SSB)

Straks efter skibet har krydset polarcirklen, er midnatssolen med på rejsen og sørger for «læselys» hele døgnet. Hurtigruten benytter dette naturlige naturfænomen til at udvide aktivitetsprogrammet om aftenen og natten og kan nu tilbyde sine passagerer en ferie, med endnu flere oplevelser som du kun kan få langs den norske kyst.

I tidsrummet juni til august tester vi nye udflugter og aktiviteter ombord, så gæsterne kan få mulighed for at komme endnu mere i kontakt med naturen. Du vil kunne opleve naturens lysshow i de lyse sommernætter, godt indpakket i en sovepose under åben himmel på skibets dæk. For motionister er fjeldture i Hammerfest, Tromsø eller Lofoten nogle af de mest populære aktiviteter.  Desuden tester vi også en udflugt til Norges næststørste gletsjer, Svartisen på den sydgående rejse med Hurtigruten..

«Midnatssolen giver os mulighed for at udvide vores aktivitets- og udflugtsprogram – også sent om aftenen eller natten. Vi vil udnytte dette unikke «dagslys», der er tilgængeligt i vores nordlige landsdel og give vores gæster endnu større oplevelse», fortæller Hurtigrutens produktudvikler, Vebjørn Jacobsen.

I alt kan man i perioden juni til august i sommeren 2014 vælge mellem cirka 30 udflugter: En ridetur på Lofoten, en hvalsafari i Andenes eller tidlig morgenmad på Nordkap er blot nogle af de tilbud, der allerede er nået at blive populære. Desuden sejler Hurtigrutens skibe i sommersæsonen både ind i Geirangerfjorden og Trollfjorden. Som afslutning afrundes Hurtigrutens rejse med en sommermenu fyldt med norske specialiteter baseret på friske lokale råvarer.

Vores tip: De, der ønsker det, kan bestille midnatssol-vækning, når naturfænomenet opstår.

Midnatssol – datoer hvor hele solskiven er over horisonten:
Nordkap: 13/5-31/7.
Tromsø: 20/5-25/7.
Svolvær: 28/5-17/7.
Bodø: 3/6-11/7.

Hurtigrutens tilbud på korte ture:
Kirkenes-Tromsø, pris fra 1475,- pr. pers.**
Arktisk vildmark, midnatssol og Tromsø, Nordens Paris

Tromsø-Trondheim, pris fra 2455,- pr. pers.**
Smukke Lofoten og Helgelandskysten

Trondheim-Bergen, pris fra 1475,- pr. pers.**
Fjordlandskab og historiske byer

** Morgenmad er ikke inkluderet i rejserne.

Petra Sestak
International PR Manager
Tel. 0047/90 5524 22

Jacob Trampe Broch
Marketing Manager Nordic
Tel. 0047/948 73 130

Om selskabet:
Hurtigruten ASA har været den originale kystrute siden 1893. Selskabet bringer gods, passagerer og turister til 34 havne langs Norges unikke kyst mellem Bergen og Kirkenes – hver dag året rundt. Hurtigrutens explorerskib MS Fram sejler i Antarktis, til Spitsbergen i Europa og ved Grønland.