Nye forårseventyr: Hurtigruten præsenterer Lyngenfjord og forårsmenu

Report this content

Tromsø, marts 2014 --- Fra april sejler Hurtigruten ind i den smukke Lyngenfjord. Samtidig kan vores passagerer nyde en nykomponeret menu med de bedste råvarer fra kysten. «Arctic Awakening»-sæsonen starter 1. april og varer til 31. maj om bord på alle Hurtigrutens skibe langs Norges kyst.

Ny fjordoplevelse på forårsruten

"En oplevelse for livet!" – sådan omtaler journalister verden over en rejse med Hurtigruten i det norske fjordlandskab. Hurtigruten sejler for første gang ind i den smukke Lyngenfjord, der strækker sig omkring 85 km ind i Troms fylke. Den er omgivet af de mægtige Lyngenalper med de høje og spidse tinder.

Lyngen er en spektakulær fjord med et stort navn historisk set og med fjordaktiviteter både sommer og vinter. Nu kan vores passagerer pille Lyngenrejer, mens de sejler forbi lodrette fjelde, der går lige ned i havet, fortæller Hurtigrutens produktudviklingschef, Vebjørn Jacobsen.

Det arktiske forår er vidunderligt. Som gæst oplever du tre årstider i løbet af en rejse, og ser kontrasterne mellem nord og syd i Norge. Kysten fyldes igen med masser af aktivitet fra fuglene, som er vendt tilbage efter ophold under sydligere himmelstrøg. I Tromsø tager vi for eksempel på en kajaktur, hvor vi kommer tæt på flere arter havfugle og kan se det gryende forår fra et nyt og spændende perspektiv. Kulinariske lækkerier som friske rejer og stegte torsketunger er også en del af konceptet "The Arctic Awakening". Vores gæster får et indblik alt om den norske torsk og tørfiskens historie og kan selv være med til at rense fisken og skære torsketunger ud på dækket. Alle aktiviteter ledes af lokale fiskere, der kommer ombord. Af Hurtigrutens øvrige udflugter kan nævnes, sightseeing i Bergen, Ålesund og Trondheim, hundeslædekørsel i de arktiske egne, havørnesafari i Lofoten og morgenmad på Nordkap..

NY forårsmenu:

Den nye forårsmenu viser de første «frugter» af konceptet «Norway's Coastal Kitchen». Med den nye årstidsbaserede menu ombord, vil vores passagerer i større grad smage de norske madperler og delikate lokale specialiteter fra kysten. Når vi sætter kursen mod nord fra Trondheim, får du en smagsprøve på forårets delikatesser: Saltede lammekøller fra Hellesylt ved Geirangerfjorden og stegt laks fra Sigerfjorden i Vesterålen samt gulløye-kartofler fra Tromsø og rensdyrsteg fra Finmarken. Alt dette krydres med en forret baseret på ost fra Aalen gård i Lofoten. På dessertsiden kan vi tilbyde Tindved-akvavit-is lavet af osteriet ved Gangstad gård i Nord-Trøndelag og friske økologiske oste med bærkompot fra Grøndalen gård. Vi kan også byde på gode traditionelle norske specialiteter: Restauranten serverer f.eks. Kvæfjordkage, en køkkenspecialitet af marengs, vaniljecreme og mandler, der stammer fra en lille café i Harstad i Vesterålen, eller «Marthe Knipe», en sagobudding med rosiner og mandler.

Aftenmenuen suppleres perfekt af en anden nyhed: Til hver ret anbefales en speciel vinmenu fra det eksklusive vinkort – optimalt tilpasset til retten og dens ingredienser.

For at fejre åbningen af Lyngenfjorden har vi sænket priserne på afgange i april:

• Kirkenes – Tromsø fra 1 0395,-, 2 dages rejse uden pension i indvendig kahyt.

• Kirkenes – Trondheim fra 3 039,- (før fra 3 929,-), 4 dages rejse, inkl. morgenmad i indvendig kahyt.

• Kirkenes – Bergen fra 5 219,- (før fra 8 330,-), 6 dages rejse, inkl. fuld pension i indvendig kahyt

Petra Sestak
International PR Manager
Tel. 0047/90 5524 22

Jacob Trampe Broch
Marketing Manager Nordic
Tel. 0047/948 73 130

Om selskabet:
Hurtigruten ASA har været den originale kystrute siden 1893. Selskabet bringer gods, passagerer og turister til 34 havne langs Norges unikke kyst mellem Bergen og Kirkenes – hver dag året rundt. Hurtigrutens explorerskib MS Fram sejler i Antarktis, til Spitsbergen i Europa og ved Grønland.