IFS ekspanderer i Latinamerika gennem opkøb af LATINIFS Tecnologia da Informação S.A.

IFS har indgået en aftale med ejerne af LATINIFS Tecnologia da Informação S.A. (“LatinIFS”) om opkøb af 100 procent af virksomhedens aktier. Købesummen betales kontant. Opkøbet styrker IFS’ position i det hurtigt voksende latinamerikanske marked, hvor IFS’ fokusbrancher som olie og gas, energi samt bygge og anlæg viser stærk vækst.

LatinIFS blev grundlagt i 2004 som distributions- og implementeringspartner af IFS Applications i Latinamerika. Virksomhedens hovedkontor ligger i Barueri, São Paulo.

Virksomhedens indtægter i regnskabsåret 2011, som afsluttes den 31. december, anslås til R$ 22 millioner (ca. US$12 millioner) og EBITDA for samme periode anslås til R$ 4 millioner (ca. US$ 2 millioner).

Mere end 120 virksomheder i Latinamerika (Brasilien, Mexico, Argentina og Ecuador) har valgt IFS Applications som forretningssystem. Blandt disse findes en række store, brasilianske virksomheder inden for brancherne olie og gas, energi samt bygge og anlæg.

IFS har en aktiv investeringsstrategi i de såkaldte BRIC-lande og opkøbte i 2005 indiske Ecosoft samt investerede i 2010 i helejede virksomheder i Rusland og Kina. Ved at købe LatinIFS fortsætter IFS med at øge sin tilstedeværelse og vækst i disse vækstøkonomier.

−Med opkøbet af LatinIFS fastholder vi vores opkøbsstrategi og investerer i et af verdens hurtigst voksende markeder for forretningssystemer. Brasilien er verdens syvende største økonomi og gennemfører nu omfattende investeringer inden for olie og gas samt bygge og anlæg – brancher, hvor IFS har stærke løsninger og referencer. Prognoserne for softwaresalg i Latinamerika viser en forventet vækst på 17 procent i 2012, og IFS har således høje forventninger til denne region, siger Alastair Sorbie, CEO i IFS.

− Vi har som partner arbejdet tæt med IFS i mange år, og vi ser meget positivt på de nye forretningsmuligheder, som opkøbet giver os lokalt. IFS-koncernen har en signifikant international tilstedeværelse og kombineret med vores viden om det lokale marked, vil vi øge vores position og vækst i regionen yderligere, siger Lávio Falcão Costa Ciríaco de Oliveira.

IFS Americas får ansvaret for at integrere LatinIFS og Cindy Jaudon, CEO for IFS Americas, ser frem til at byde både nye kunder og ansatte velkommen.

IFS forventer, at opkøbet vil have en positiv effekt på resultatet allerede i 2011.

Jan A. Bengtsen
Telefon: +45 43288970

Adm. direktør, IFS Danmark
jan.a.bengtsen@ifsworld.com

Om LATINIFS Tecnologia da Informação S.A.
LatinIFS blev grundlagt i 2004 og er en distributions- og implementeringspartner af IFS Applications i Latin Amerika. Virksomhedens hovedkontor ligger i Barueri, São Paulo, og LatinIFS har også et kontor i Rio de Janeiro.

IFS er en børsnoteret virksomhed grundlagt i 1983, som udvikler, leverer og implementerer IFS Applications, et komponentbaseret forretningssystem baseret på SOA-teknologi. IFS fokuserer på virksomheder for hvem en eller flere af følgende kerneprocesser er strategiske; vedligehold & service, produktion, logistik og projekt. IFS har mere end 2000 kunder, er repræsenteret i mere end 50 lande og har ca. 2.700 ansatte. I 2010 havde IFS en nettoomsætning på SEK 2,6 milliarder.

For mere information se www.IFSWORLD.com.

IFS, Box 1545, SE-581 15 Linköping, Sweden – Phone: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden.
Corporate identity number: 556122-0996