Hvor langt kører fremtidens hus på literen

Fremtidens huse kan holde varmen meget langt på en kilowatt time energi. Men ligesom med bilen der kan kører rigtig langt på literen kræver det, at man ved, hvordan man skal gøre for at få det optimale ud af sit lavenergihus.

Du har lige købt en ny bil, som ifølge annoncen skulle køre 26 km på literen. Du ser frem til at spare masser af penge på brændstof, som bare stiger og stiger i pris. Men ret hurtigt må du revidere dine forventninger, da bilen viser sig ”kun” at køre 22 km på literen.

Føler du dig snydt? Det behøver du ikke, for rent faktisk er det muligt at nå op på de 26 km på literen, hvis du bare lære hvordan. Men det kræver, at du ændrer din måde at køre på.

Det forholder sig på samme måde med lavenergihuse. For at få den maksimale udnyttelse af den energi, du stopper i huset til opvarmning, kræver det, at du ved, hvad du skal gøre.

Brugervejledning med gode tips og råd

I 2007 igangsatte isoleringsproducenten Isover et forsøgsprojekt med 10 lavenergihuse, som kræver minimal tilførsel af varme. Efterfølgende er husene blevet testet af beboere igennem en treårig periode for at få viden om, hvordan husene fungerer i praksis.

”Testperioden viser tydeligt, at det i høj grad er op til beboerne, at få det maksimale ud af husene, når forudsætningerne er til stede” siger projektleder Charlotte Højholt fra Isover. Charlotte Højholt har i samarbejde med Aalborg Universitet fulgt energiforbruget og beboernes vaner tæt i de 10 Isover Komforthuse.

”Projektet har lært os, at det er vores – og dermed byggebranchens - opgave, at beskrive, hvordan de forskellige elementer i et lavenergibyggeri virker og spiller sammen.” fortæller Charlotte Højholt.

Beboerne i Isover’s Komforthuse er derfor blevet udstyret med en brugervejledning, som bl.a. viser, hvordan man får mest ud af varmen i vintermånederne og bedst og billigst får husene nedkølet om sommeren.

Det er selvfølgelig helt op til beboerne selv, om de ønsker at følge vejledningerne. Og ligesom med bilen der ”kun” kører 22 km på literen får beboerne, som ønsker at bruge deres hus, som de plejer også mere ud af at bo i et lavenergihus end et traditionelt hus.

Læse mer om drift af lavenergihuse på www.isover.dk/klima+og+energi/effektiv+drift+af+lavenergihus

Saint-Gobain Isover a/s udvikler, producerer og samarbejder med kunder om innovative og effektive isoleringsløsninger baseret på glasuld.

Saint-Gobain Isover a/s er ledende på markedet, og de to fabrikker i Vamdrup sydvest for Kolding og i Billesholm, Sverige, er blandt de mest moderne i verden.