2015 Pride-arrangementer i Israel

Hvert år besøger tusindvis af LGBT-turister Israel for at deltage i de farverige arrangementer eller blot udforske dette magiske land. I år fejrer Israel 40 års jubilæet for Pride med forskellige arrangementer i hele landet.

Eilat Pride Festival 7. - 9. maj 2015

Den årlige festival løber af stablen i Eilat, Israels sydligste ferieby, og består af en weekend med non-stop parties, aktiviteter og underholdning.

Udover Eilat Pride Festival kan deltagerne nyde en hel uge med arrangementer og dagture til Det Døde Hav, Jerusalem, lokale guidede ture i Eilat og Arava ørknen, besøge de forskellige attraktioner i Eilat som f.eks. Dolphin Reef (svømme og dykke med delfiner), Undervandsobservatoriet, Kings City (forlystelsespark) og Timma Park (med Kong Solomons miner) samt deltage i sejlture på Det Røde Hav.

Tel Aviv Pride Week 4. - 14. juni 2015

Tel Aviv Pride Week består i år af 50 specielle arrangementer. Hvert år deltager over 100.000 mennesker i Tel Aviv Gay Pride Parade, og heraf skønnes ca. 30.000 at være turister. Højdepunktet bliver den kæmpestore, farverige gadefest den 12. juni.

Gay Pride Parade festlighederne begynder med en fælles "happening", der omfatter musikalsk optrædende og boder. Selve paraden, der omfatter en lang procession af pontoner med DJs fra Tel Avivs bedst kendte gay klubber (Evita, Shirazi, ADD og Dreck), bakkes op hele vejen af titusindvis af mennesker med pride-flag, der nyder den bagende sol ved Middelhavet. Arrangementerne løber af stablen på Hilton Gay Beach fra den 4. til 14. juni 2015 med badning på stranden, DJs hele dagen og strandparties.  Det hele afsluttes den 14. juni 2015 med et særligt arrangement, der omfatter en rundtur på motorcykler fra Jaffa langs strandpromenaden og bycenteret samt et cocktailparty ved solnedgang.

Tel Aviv blev udnævnt som ”Best Gay City” i en undersøgelse foretaget af GayCities i 2011, og rangerede som nr. 2 destination for bøsser og lesbiske på bryllupsrejse i Business Insider i 2013.  I marts blev Tel Aviv udnævnt som "Place to Be" af det tyske gay livsstilsmagasin MATE under den internationale ITB turistmesse 2015. Tel Aviv var den første by i Israel med Pride-arrangementer, og årets parade markerer, at det er 22 år siden, det homoseksuelle miljø arrangerede aktiviteter i byen for første gang.

Tel Aviv Water Games 15. - 21. oktober 2015

Den internationale LGBT-sports- og kulturfestival i Tel Aviv er den første internationale sportsbegivenhed for LGBT-fællesskabet, der afholdes på Tel Avivs smukke strande ved Middelhavet. Festivalen er arrangeret af et team af LGBT-producere og atleter i samarbejde med den førende israelske sportsproduktions- og turistvirksomhed ISSTA Sport. I dagenes løb afholdes beachvolley-turneringer, svømmemesterskaber, fodboldkampe og vandpolo samt yoga ved solnedgang og cykelture gennem byen. Dagenes sportsbegivenheder afløses af festligheder og parties ud på natten i Tel Avivs berømte barer og klubber.

Gay Center

Gay Center er beliggende i Meir Park i Tel Aviv og varetager en lang række opgaver såsom rådgivning, kulturelle arrangementer og forestillinger, supportgrupper, en LGBT-venlig klinik, der tilbyder gratis og anonyme HIV-test, workshops og endda en café.

22 Tchernichovsky St., inde i Meir Park.

Best regards,

Israel Government Tourist Office for the Nordic countries