Bogens Helligdom fejrer 50-års jubilæum

To særudstillinger og et nyt udstillingsgalleri er blevet indviet for at fejre 50-års jubilæet for Bogens Helligdom, hjemstedet for Dødehavsrullerne, der befinder sig på Israels Museums område og åbnede for offentligheden i april 1965.

Og så kom Nano: Verdens mindste bibel viser verdens allermindste udgave af den hebræiske bibel skabt af Technion, Israels Teknologiske Institut. Nano-biblen er et moderne supplement til Dødehavsrullerne, som indeholder de ældste bibelmanuskripter i verden. Her får publikum mulighed for at følge den teknologiske udvikling af den hebræiske bibel fra oldtiden til den post-moderne tidsalder. Og så kom Nano viser den fantastiske historie om verdens mindste hebræiske bibel, der er ætset på en mikrochip på størrelse end et sukkerkorn.

I øjeblikket vises Bogens Helligdoms Arkitektur, der fortæller den enestående historie om Helligdommens design, et ikonisk eksempel på det tyvende århundredes ekspressionistiske arkitektur udført af Frederic Kiesler og Arman Bartos, som blev indviet i 1965. Udstillingen viser Kieslers indledende skitser til Helligdommen, der for første gange vises for offentligheden, samt eksempler på hans "surrealistiske" møbler, der illustrerer hans tilgang til design og arkitektur. Udstillingen rummer også billeder, der viser opførelsen af Helligdommen, som var en kolossal teknologisk bedrift i Israel i 1960'erne og i de tidlige år, da byggeriet tjente som pilgrimsdestination for fotografer og publikum i det hele taget.

Israels Museum er den største kulturelle institution i staten Israel og rangerer som et af de førende kunst- og arkæologimuseer i verden. Det blev grundlagt i 1965 og huser encyklopædiske samlinger, der strækker sig fra forhistoriske samlinger til moderne kunst inklusive verdens største samlinger af bibelske og arkæologiske fund fra Det Hellige Land tillige med Dødehavsrullerne. I løbet af de første 50 år har museet opbygget en vidtrækkende samling af over 500.000 genstande takket være enestående gaver og støtte fra museets velyndere i hele verden.

Museet fejrer sit 50-års jubilæum i hele 2015 med et årsprogram helliget udforskningen af Israels æstetiske arv i de 50 år før og efter landets grundlæggelse.

Flere oplysninger

Med vänlig hälsning,