Elma Arts Complex – nyt luksushotel åbner i Israel

Luksushotellet Elma Arts Complex er åbnet for nylig efter en omfattende renoveringsperiode. Hotellet ligger i den historiske landsby Zichron Yaákov nord for Tel Aviv ved foden af Carmel bjerget.

Det er indrettet i en nyrenoveret bygning beliggende i et over 11 hektar stort åbent område med en vidunderlig udsigt over Middelhavet. Den originale bygning var designet af den israelske arkitekt Jacob Rechter, der vandt Israel-prisen i 1972 for sit arbejde med hotellet.  I dag, efter otte års planlægning og bygningsarbejde og med hjælp af den oprindelige arkitekts søn, Amnon Rechter, der også er arkitekt, er bygningen hjemsted for de visioner, som hotellets ejer Lily Elstein har som kunstsamler og mæcen for unge kunstnere.

De oprindelig værelser er blevet til 38 nye hotelværelser, og 22 gæstehuse er ligeledes tilføjet som et separat 'nabolag'. Hotellet kan desuden byde på en fremragende gourmetrestaurant, hvor alle de kulinariske tilbud er kosher. Derudover findes der en luksusspa med otte behandlingrum, en swimmingpool, et motionscenter og en hammam i tyrkisk stil.

Elma hotellets største tiltrækningskraft er imidlertid kulturkomplekset med en koncertsal, der har plads til 450 gæster og er udstyret med et unikt pibeorgel med 1.414 piber, CUBE Hall samt tre rummelige gallerier på 750 m2. CUBE Hall, der er beregnet til musik-, teater- og danseforestillinger, er en mere intim sal, der kan rumme 150 tilskuere i forskellige, fleksible sædeopstillinger.

Gallerierne er opført til udstilling af moderne plastik- og visuel kunst og vil tjene som et nyt center for udstilling af original israelsk kunst. Den omfattende samling er udstillet i hotellet offentlige områder såvel som i gæsternes private værelser.

Elmas offentlige områder blev gendesignet i rene, klassiske linjer som den perfekte ramme for udstilling af kunst. De originale gulve er blevet restaureret med en kombination af ubehandlede Atzmon sten og broadcast-terrazzo, der skaber virkningen af et ægte, lokalt tæppe. Loftet i passagen fra indgangen til koncertsalene er udført med det karakteristiske bølgemønster, der også pryder bygningen udvendigt, og receptionsskranken ligner et kæmpestort, sort metalpiano.

Flere oplysninger

Koncertprogram

Adgang til billeder i høj opløsning

Med vänlig hälsning,