Giro d’Italia prolog i Israel

Michael Mörköv, QST, Quick Step Floors

Mads Pedersen, TFS, Trek Segafredo

Mads Schmidt, TKA, Team Katusha Alpecin

Giro d’Italia, som bliver afholdt hvert år i Italien over 21 etaper i en periode på 3 uger, bliver overværet af hundreder af millioner seere i 194 lande. 2018-løbet vil være den 101. udgave af Giroen. Siden 2006 er løbet blevet skudt i gang med en højprofileret prolog et sted uden for Italien. Tidligere prologer har bragt stemningen fra Giroen til Holland, Danmark, Nordirland og Belgien. Dette års prolog, også kaldet ‘Big Start’ i Israel vil være den første gang, at nogen af de tre såkaldte Grand Tour cykelløb - Giroen, Tour de France og Vuelta a Espana - har været afholdt uden for Europa.

• Dag 1 vil vi se rytterne starte løbet mod et bagtæppe af Jerusalems ikoniske Gamle By på en 10,1 km lang enkeltstart rundt i byen.

• Dag 2 begynder i de smukke Baha’i-haver i Haifa og fortsætter gennem det historiske Acre og Caesarea, før rytterne kører mod mållinjen på Tel Aviv’s strandpromenade, i alt 167 km.

• Dag 3 begynder i Beersheba og tager os gennem det sydlige Israels mest dramatiske natur som f.eks. det storslåede Ramon-krater, og slutter ved feriebyen Eilat ved det Røde Hav, i alt 226 km.

Israel gearer op til unik Giro d’Italia event

Der blev afholdt en pressekonference forud for Giro d’Italias prolog 2018, også kaldet ‘Big Start’. Med afholdelsen af tre etaper af løbet i Israel, vil det være første gang nogensinde, at en af cykelsportens tre Grand Tour løb (Giro d’Italia, Tour de France og Vuelta a Espana) bliver afviklet uden for Europa. Ved gårsdagens arrangement blev nogle af statistikkerne og detaljerne bag ‘Big Start’, Israels største sportsevent nogensinde, afsløret.

Pressekonferencen bød bl.a. på en omfattende gennemgang af forberedelserne til dette hidtil største logistiske projekt, hvor 176 af verdens bedste ryttere vil køre gennem Israels gader fra nord til syd. Udover cykelrytterne vil ca. 1.200 crew-medlemmer og hundreder af udenlandske mediefolk ankomme til Israel.

Arrangementet blev åbnet af filantropen Sylvan Adams, som er ærespræsident for ‘Big Start Israel’ og den drivende kraft bag projektet med at få løbet til Israel. Han beskrev processen frem mod den endelige beslutning om, at Giroen skulle starte i Israel, idet han gjorde opmærksom på, at mange andre lande også havde ønsket at være vært for løbet. Adams understregede også vigtigheden af løbet i forhold til at vise landet frem for verden, og navnlig de 16 timers live TV.

Daniel Benaim, CEO for Comtec, ledende producer for ‘Big Start Israel’ gav et overblik over tallene og omkostningerne i forbindelse med arrangementet og beskrev det som et ikke hidtil set logistisk event, som man sandsynligvis ikke vil se magen til foreløbig.” Han beskrev ankomstprocessen for rytterne og deres stab i Ben Gurion International Airport i de kommende dage, plus hele processen med at modtage alt udstyret, som bliver transporteret til Israel via søtransport og 4 fragtfly.

Transporten af alt udstyret mellem de forskellige start- og målpunkter under løbet i Israel vil blive foretaget af 8 trailere, 16 busser, 16 flyttebiler, yderligere 800 køretøjer og et stort antal lastbiler. Mange af disse skal dekoreres med de 22 konkurrerende holds farver og logoer og udstyres med kommunikationsudstyr.

Et stort team af produktionsfolk - logikstikmedarbejdere, teknikere, driftspersonnel, content-medarbejdere, transportpersonnel og andre vil være til rådighed for løbet og sideløbende events, såsom den officielle præsentation af holdene på Safra Square i Jerusalem den 3. maj, som vil blive transmitteret live af Eurosport.

“Holdlederne fra de forskellige hold var endda hernede sidste uge, og alle var meget imponerede over forberedelserne. I alt ca. 6.000 politibetjente og sikkerhedsvagter vil være ansvarlige for 4.000 timers politiovervågning, herunder 60 kilometer vejspærringer, 50 politimotorcykler, private sikkerhedsfirmaer osv.”

“Den mest komplekse side af produktionen er faktisk selve TV-transmission for Eurosport og for den israelske sportskanal.  Det vil være den største TV-produktion nogensinde i Israel, og den vil blive gennemført af 50 udenlandske medarbejdere og 20 israelske medarbejdere.  Transmissionen vil blive sendt til omkring en milliard seere i 194 lande i hele verden,” forklarede Benaim.

“Der er kun tre firmaer i verden, der kan producere trådløs transmission af den her slags, som starter med et netværk af kameramænd, som kører alle etaperne, som så bliver transmitteret til helikoptere, og derfra videresendt direkte til et fly eller til sendevogne, som redigerer det hele i realtid. Det belgiske firma Video House og deres udstyr er allerede på vej og vil ankomme til os i havnen i Ashdod i løbet af de kommende dage.”

Få mere information om Giro d’Italia på vores hjemmeside

Best Regards,

Erika Samuelsson

Israel Government Tourist Office (I.G.T.O)