GOLAN HEIGHTS WINERY ÅRETS NEW WORLD WINERY 2012

Om aftenen på sit 30 års jubilæum vandt Golan Heights Winery den eftertragtede 2012 Wine Star Award fra Wine Enthusiast Magazine inden for kategorien årets New World Winery. Denne pris går for første gang til en israelsk vingård og viser den stadigt stigende interesse for vinkvaliteten hos de israelske vingårde med Golan Heights Winery i spidsen.

Denne anerkendelse er bare den seneste i rækken over globale priser og blåstemplinger.  I 2008 blev Golan Heights Winery den første vingård i Israel, der kom på Wine Spectators liste over årets top 100 vine. I marts 2011 blev Golan Heights Winery kåret i World Wine Cup fra VinItaly som den første vingård i Israel nogensinde til årets Best Wine Producer af den internationale organisation, foran 1.000 vinproducenter fra 30 forskellige lande, heriblandt Frankrig, Italien og Spanien. I juni 2011 modtog Golan Heights Winery også hædersbevisningen Prix Spéciaux i Les Citadelles du Vin i Bordeaux, en blindtest af over 1.000 vine fra mange lande.

Golan Heights Winery, der blev grundlagt i 1983, fremstiller mousserende vine af førsteklasses vinsorter med privatejede blandinger og efter en traditionel metode. Disse vine bliver markedsført under mærkerne "Yarden", "Gamla" og "Golan". Ved at kombinere avanceret teknologi med traditionelle vinfremstillingsteknikker er det lykkedes virksomheden at fremstille prisvindende vine, som har givet Israel en god placeringen blandt internationale vinproducerende lande.

Turister og besøgende i Golanhøjderne inviteres til at besøge vingården, der ligger i nærheden af Katzrin, og det nyligt renoverede besøgscenter. Imod en lille entré kan enkeltpersoner eller grupper få en rundvisning på vingården. Rundvisningen omfatter en orienterende introduktion, et besøg i kælderen med egetræsfade og forevisning af tappeanlægget (når det er i gang) og selvfølgelig – vinsmagning. Der bedes om forudbestilling. Vine, vintilbehør og souvenirs kan også købes i lokalerne.

Göran Nilervall
Pr Manager