International Troens Dag i Nazaret med romersk-katolske patriark og tusindvis af katolikker fra øvrige del af verden

Den 16. - 17. november afholdes en international Troens Dag i Nazaret. Dagen er et led i aktiviteterne i forbindelse med Troens År - en mulighed for alle katolikker til at genfinde troens rejse - som pave Benedict XVI indledte i Rom den 11. oktober 2012, og som slutter den 24. november 2013. Søndag den 17. november vil tusindvis af troende katolikker fra regionen og hele verden samles til nadver på Forklarelsens bjerg i Nazaret.

Jerusalems romersk-katolske patriark, Fouad Tual, vil forestå messen ledsaget af ærkebiskop Elias Chacour af Galilæa og andre notabiliteter fra den katolske kirke i Det Hellige Land – de romerske, græske, maronitiske, syrisk-antiokenske og armenske. Højtideligholdelsens tema er "Modtag den tilbudte tro - Tilbyd den modtagne tro".

Som det fremgår af Jerusalems romersk-katolske patriarks webside: "En af de mest privilegerede begivenheder i Troens År har været en pilgrimsrejse til forskellige helligdomme i hele verden. I mødet og samtaler med pilgrimme på hellige steder er de katolske præster i Det Hellige Land vidner til, hvordan det at se og tænke på Jesus af Nazaret, berøre de steder Han gik og lytte til Hans stemme kan forvandle en person... Med deres tilstedeværelse i Det Hellige Land fortæller pilgrimme, hvordan “den modtagne tro” har båret og vedbliver at bære frugt."

Højtideligheden den 17. november afholdes i det udendørs amfiteater på Forklarelsen bjerg, som blev opført til ære for pave Benedict XVI's besøg i Det Hellige Land i maj 2009. Den begynder med et kunstnerisk program (09:00 - 11:00) med liturgi og sang fremført af forskellige kor fra den katolske menighed efterfulgt af selve nadveren (11:00 - 13:00). Højtideligheden afsluttes med en festligholdelse, hvor lokale virksomheder tilbyder mad, drikke og souvenirs på bjerget og/eller i bymidten.

Deltagelse er gratis, men forhåndsreservering er påkrævet.

Målrettet til turistministeriets webside for katolske pilgrimme:

Nasarets city webpage: http://www.nazarethinfo.org/