Boligen er vores vigtigste identitetsfaktor

Danskerne går mere op i deres bolig end nogensinde før. Hele 60 % mener, at boligen er vigtig for deres identitet. Vi udtrykker os igennem vores bolig og ser boligen som identitetsskabende, da den er vores eget personlige fristed, hvor vi kan udfolde os.

Undersøgelsen ”Store drømme. Mindre plads”, der er udarbejdet af Kairos Future, viser, at 94 % af danskere mener, at en god bolig er en forudsætning for god trivsel og et godt liv. Kun halvdelen af de udspurgte mener, at uddannelse og erhverv er identitetsskabende, mens 40 % betragter nationalitet og køn for at være vigtig for deres identitet. Boligen er dermed afgørende for danskernes selvopfattelse.

Samtidig viser en undersøgelse foretaget af ejendomsmæglerkæden EDC, at 72 % af danskerne foretrækker et hus i mursten og med tegltag.

”Tegl er et bastant byggemateriale, som har en levetid på over 100 år. Det tiltaler husejere, at de kan vælge et byggemateriale, der signalerer kvalitet og bæredygtighed. Vi ønsker at udtrykke os igennem valg af materiale og er i stigende grad opmærksomme på, hvad vores bolig består af og at designet passer til vores egen stil og udtryk. Tegl findes i dag i mange forskellige farver og former; det giver mulighed for at finde et udtryk, der passer til enhver stil og personlighed. Hertil kommer, at huse i tegl er sunde at bo i”, fortæller Tommy Bisgaard, direktør for Kalk- og Teglværksforeningen.

Drømmehus inden for rækkevidde

Syv ud af ti ser omkostninger til vedligeholdelse og forbedringer som en investering, der gør deres bolig mere værd og eftertragtet. Flertallet af deltagerne bruger 10-15.000 kr. om året på deres bolig. En af de ting, vi gerne vil investere i, er energirenovering, der ses som et kvalitetsløft af drømmeboligen.

”Danskernes beskrivelse af drømmeboligen er oftest meget beskeden og noget, der er inden for rækkevidde. Det er sjældent vilde fantasier. De ønsker en bolig, der er holdbar, bæredygtig og samtidig smuk at se på. Murstenshuse kræver meget lidt vedligehold, og tegl får med tiden en patina, der giver boligen et mere elegant og særpræget udseende. Tegl er samtidig med til at skabe et sundt indeklima og forurener ikke naturen og drikkevandet. Alt sammen faktorer, der indgår som vigtige elementer i vores selvopfattelse,” udtaler Tommy Bisgaard.