Byggeboom øger risiko for efterregninger i milliard-klassen

Sporene fra Sverige og tidligere tiders byggesjusk skræmmer. Nye, hurtige og uprøvede byggemetoder har resulteret i hundredtusindvis af boliger med alvorlige fugt- og skimmelsvamp, også her i Danmark selv i 2015.

Masseflugten fra land til by skaber et voldsomt pres på boligbyggeriet i de danske storbyer. I København bygges der f.eks. kun 2.500 nye boliger årligt, og det dækker ikke engang en fjerdedel af behovet. Eksperter frygter derfor for et byggeboom som i 00'ernes Sverige, hvor hurtige og billige byggemetoder nu har forårsaget en økonomisk katastrofe på grund af alvorlige bygningsskader.

Lær af fejlene

I løbet af de næste 5-6 år forventer Danmarks Statistik en vækst på 120.000 indbyggere i landets fire største byer, der herefter vil rumme ikke mindre end 1,4 millioner danskere. For at forhindre en voldsom eskalering af boligpriserne bliver det nødvendigt at skrue op for byggetempoet. Men det kræver en langsigtet og kvalitetsbevidst planlægning, hvis efterspørgslen skal imødekommes på en forsvarlig måde:

"Det er dejligt med vækst i boligbyggeriet, men vi skal stadig holde fokus på trivsel og boligkomfort", pointerer Tommy Bisgaard, direktør for Kalk- og Teglværksforeningen, og fortsætter: "Det er enorme summer, der skal postes i nybyggeri i de kommende år, og regningen vil blive markant større på længere sigt, hvis der ikke tages højde for de fejltagelser, som f.eks. svenskerne med billige pudsløsninger på facaderne og som danskerne nu døjer med i form af magnesiumholdige vindspærreplader, der på samme måde suger fugt til sig med alvorlige fugtproblemer til følge.

Der er mange penge at spare ved at lære af tidligere tiders byggemæssige fejl samt at undgå uprøvede og billige løsninger, og det gælder, uanset om det er privatpersoner, der renoverer deres bolig, eller om det er store forretningsdomiciler eller etageejendomme, der opføres.”

Dansk byggetradition holder

Gennem de seneste år har den svenske byggebranche måttet slås med fugtskandaler som følge af uhensigtsmæssige byggemetoder. Beregninger viser, at over 160.000 nybyggede huse har omfattende problemer med fugt og svamp. Disse problemer kan imidlertid helt undgås ved at holde fast i de traditionelle danske byggemetoder med tegl. Fordelene ved tegl er bl.a. lang levetid, lave totalomkostninger, nem vedligeholdelse og godt indeklima.

Læs mere om tegl og miljø på www.bygitegl.dk eller www.teglapp.dk