Danskerne vil have mursten

En ny undersøgelse kårer murermestervillaen som danskernes foretrukne.

Kunne både sælger og køber selv vælge, var huse bygget af mursten, havde tegltag og vinduer med aluminium. Det viser en landsdækkende undersøgelse, hvor samtlige mæglere hos RealMæglerne og BoligOne fik spørgsmålet: Hvilke typer af villaer er mest attraktive i det nuværende boligmarked?

Undersøgelsen viser, at den klassiske murermestervilla er danskernes absolutte foretrukne bolig. Og det hænger blandt andet sammen med den nuværende økonomiske situation, forklarer Niels Brandt fra Realmæglerne i en pressemeddelelse:

”Murermestervillaen repræsenterer ofte god kvalitet til prisen, og det er kodeordene til et effektivt salg på boligmarkedet i øjeblikket.”

Intet vedligehold

Hverken mursten eller tegl kræver det store vedligehold. Får stenene lov til at stå uden overfladebehandling, får facaden med tiden tilmed en smuk patina. Derved spares miljøet for kemikalier og pengepungen for dyre indhug. Tommy Bisgaard fra byg-i-tegl.dk. uddyber:

”Murstensvillaen er langtidsholdbar og kræver ikke større vedligehold. Samtidig lever beboerne i murstensvillaen i det mest optimale indeklima med god luft, stabile temperaturer og uden fugtproblemer, og det gør murstensvillaen særligt attraktiv. Træhuset er måske nok billigere i ejendomsværdiskat, men det er, fordi det ikke holder værdien på samme måde som murstensboligen.”

Murermestervillaen er en sikker investering

Ifølge undersøgelsen topper murermestervillaen samtidig på listen over boligtyper med det største investeringspotentiale. Det skyldes, at det være svært at sælge huse, hvor man ved, at køber skal påtage sig en ekstra udgift til vedligehold, men det kommer man helt udenom ved murermestervillaen. Den holder værdien og er derfor også lettere at gensælge.