Mursten vinder frem i Sverige

Arkitekter gør op med svensk boligtradition og bygger i mursten

Æstetik, stoflighed og bæredygtighed er i højsædet, når svenske arkitekter vælger materialer til eget hus. Og det er der god grund til. En undersøgelse udført af afdelingen for Konstruktionsteknik ved LTH, Lunds Tekniske Højskole viser nemlig, at de mest tilfredse husejere er dem, der bor i murstenshuse. Her fortæller hele 90 %, at de er glade for deres bolig, hvor kun 60 % af træhusejere kan sige det samme. På trods af det, udgør murstensboliger i dag kun knap 5 % af markedet. Potentialet er omkring 40 gange større.

Vedligeholdelsesfri materialer

Da den svenske arkitekt Tina Francke gik på skole, var der knap nok mulighed for at tegne murstenshuse. Men fordi flere og flere vil have vedligeholdelsesfri og sunde boliger, er murstensboliger nu i høj kurs også i Sverige.

”Tegl er et sundt og holdbart materiale, og der findes i dag mange forskellige muligheder at vælge imellem. Som arkitekt har man et ansvar ikke blot for kundens ønsker, men også over for miljøet og økonomien på både kort og længere sigt,” fortæller Tina Francke i et interview til tegelinformation.se.

Bedre bolig, bedre økonomi

Boligen skal være sund, tryg, brandsikker og holdbar at bo i og modstå ventede klimaforandringer. Samtidig skal den afspejle beboerne, være funktionel og have et sundt indeklima. Både tag og mure skal holde på varmen, give jævne temperaturer inden døre, mindske fugt og dæmpe lyd, og det kan være et problem i særligt træhuse. Ved træ er der eksempelvis stor risiko for formaldehydkoncentration og fugtskader som skimmelsvampevækst. Det er man ude over med uorganiske materialer som mursten.

www.tegelinformation.se kan du finde teglproducenter og forhandlere i Sverige.