Teglgulv - en langtidsholdbar trend

Danskerne nyder godt af teglgulvets fordele.

Teglgulvets rustikke charme har for længst indtaget danske hjem. Og med god grund. Teglene er slidstærke og har en lang levetid. Det gør dem særdeles anvendelige på gulve i hjemmet, hvor sarte belægninger ellers kræver hyppig vedligehold. Derfor er det også oplagt i hjem med kæledyr, hvor skarpe kløer, fældning og lugte kan være et problem.

”Med teglsten og klinker i hjemmet hjælper man indeklimaet godt på vej,” fortæller Tommy Bisgaard, direktør for Kalk- og Teglværksforeningen. ”Pga. teglstenenes naturlige egenskaber bliver indeluften friskere, temperaturen mere stabil og akustikken bedre, så udover af æstetiske årsager giver det god mening at benytte klinker og teglsten inden døre.”

Slidstærkt og langtidsholdbart
Når blot man husker at vedligeholde med jævne mellemrum, kan man ikke slide teglgulvet op. Det har en levetid på over 100 år og slår dermed alle andre gulvbelægninger. Navnlig hårdtbrændte tegl og klinker er særligt modstandsdygtige over for fugt og slid. Derfor kan det betale sig at vælge disse i rum med megen trafik som f.eks. entre og bryggers. Generelt kan man sige, at jo hårdere brænding, desto mindre vedligeholdelse og rengøring.

Rengøringsvenligt
Når teglgulvet skal rengøres, er brun sæbe bedste valg. Sæben sætter sig som en beskyttende hinde på teglet og renser og imprægnerer teglgulvet. Hvor en tynd opløsning trænger længst ned og efterlader mere plads i porerne, lukker en tykkere opløsning tættere, men ikke i dybden. Ønsker man tegl i badeværelset, skal man vælge tegl og klinker specielt designet til vådrum.

Se mere om gulvbelægning på byg-i-tegl.dk