Undgå fugt i soveværelset

Kun hver 10. dansker lufter ud i soveværelset. Dårligt sovemiljø giver hovedpine, irriterede slimhinder, allergi og astma. Tegl regulerer fugten og sikrer et sundt indeklima.

Ifølge Astma-Allergi Danmark afgiver en familie på 2 voksne og 2 børn tilsammen 10 liter vand i døgnet til indeluften gennem sved og vejrtrækning. Da vi sover gennemsnitlig 7-8 timer om natten, skaber det sammen med den lave temperatur store mængder fugt i soveværelset.

”De fleste mennesker foretrækker en køligere temperatur, når de skal sove. Den gennemsnitlige indendørstemperatur er på 20-22 grader, og da soveværelset oftest er køligere, kan det skabe problemer med fugt og skimmelsvamp, fordi varmen søger ind i det kolde rum og danner kondens. Hvis du vil sikre dig en sund nattesøvn, er det derfor vigtigt at tænke over, hvilke materialer du vælger i dit soveværelse. Tegl har evnen til at optage og afgive fugt, samtidig med at det giver en jævn indendørstemperatur, som skaber et godt sovemiljø,” siger Tommy Bisgaard, direktør for Kalk- og teglværksforeningen.

Vægge regulerer luft og varme

”Mursten er et materiale med forholdsvis store porer. Det betyder, at materialet let optager fugt fra luften, men også at fugten hurtigt kan komme ud igen, uden at murstenen tager skade. Derfor kan tegl regulere luftfugtigheden i boligen, da det optager fugten som ophobes om natten og afgiver den igen om dagen. Mursten har yderligere den fordel, at de kan lagre og afgive varme, og det sikrer en jævn temperatur i soveværelset,” forklarer Tommy Bisgaard.

Gode råd

1. Hold boligen tør og varm med mindst 18-20°C i alle rum. Hvis soveværelset skal være køligt om natten, skal temperaturen skrues ned om aftenen og op igen om morgenen

2. Luft ud tre gange dagligt

3. Begræns træk og temperaturudsving