De svenske ”köttbullar” går sin sejrsgang ud i verden

Report this content

Nu er den her: Kærlighedserklæringen til den svenske frikadelle. ”The Swedish Meatball Bible”  - den store "köttbulle"bogen - er nu oversat fra svensk så flere kan få glæde af den svenske frikadellens renæssance.

Pressemeddelelse den 11. januar 2016

Foruden Systembolaget, Ikea og de gode skibakker er ”köttbullarna” noget af det Sverige er mest kendte for hos danskerne. I Sverige spises de oftest med kartoffelmos og blåbærsyltetøj. Men der er utalligt flere variationer af de svenske frikadeller end hvad man kan tænke sig. I Sverige har köttbullan de seneste år fået sig en rigtig renæssance og fra at være hverdagsmad, ofte færdigkøbt sådan, har den flyttet ind i de mest kendte kokkes madtempler. De trend-følsomme svenskere er ikke sene til at hænge på trenden og eksperimenterer friskt hjemme i sine egne køkkener.

”The Swedish Meatball Bible”  er en usædvanlig dybdedykning ned i smådetaljerne som behøves for at forfine ”köttbullan” til perfektion og den indeholder både historik og mange opskrifter som ikke tidligere er blevet publicerede. Bland andet verdenssensationen – den stegte, syltede frikadelle!

Treenigheden bag bogen mangler hverken entusiasme eller kompetence. Claes Grahn-Möller har tidligere været chef ved flere Michelinrestauranter i såvel Stockholm som Paris.

Bogen er født gennem forlagsdirektørens personlige pleje; Hans-Olov Öberg, som er en unik kombination af finansanalytiker, strålende musiker, forfatter til omkring 23 bøger og ikke mindst forlagsdirektør til cirka 200 bøger, som han udgiver med hjertet som guide. The Swedish Meatball Bible er det rene fotokunst, smukt illustreret af de svenske fotografer Sofia Ejheden og Nina Schwab.

"The Meatball Bible" er skrevet af Claes Grahn-Möller, Ralph Lindgren, Hans-Olov Öberg

og udgivet af Bullet Point Publishing. Den kan bestilles via:

Pris indbundet, cirka 175 DKK. Fragt tilkommer.

For mere information kontakt:

Hans-Olov Öberg, e-mail: hans-olov.oberg@kallakulor.com

Tags: