Husk forsikringerne inden skiferien

Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis man kommer galt af sted på skiferien eller forvolder skade på andre, og ikke har den rigtige forsikring. Det kan især blive dyrt for unge mellem 21 og 25 år, da mere end 30 pct. af dem ikke har en indboforsikring, der dækker det ansvar, de kan blive pålagt, hvis de er involveret i ulykker og sammenstød.

400.000 danskere drager hvert år på skiferie, og uheldigvis kommer 10.000[1] af dem hvert år så alvorligt til skade, at de får brug for deres rejseforsikring.

”Der er fem gange større risiko for at komme galt af sted på skiferien end på en normal ferie. Derfor råder vi alle, der skal på skiferie til at kontakte deres forsikringsselskab, så de er helt sikre på, at de har de nødvendige forsikringer. Med de rette forsikringer i bagagen kan man nemlig både få rådgivning i den konkrete situation og den tryghed, der ligger i at vide, at man er dækket ind, hvis uheldet er ude”, forklarer Kommunikationschef Lise Agerley i Alka.

Har man ikke den rigtige forsikring, kan det blive en dyr fornøjelse.

”Cirka 2.000 af de alvorlige skader kræver speciel hjemtransport, og det kan let komme til at koste 20-50.000 kr. I værste fald kan ulykken kræve et langt dyrere ambulancefly, så tager man af sted uden en rejseforsikring, kan du meget let ende med at stå med kæmpestor regning, som du selv skal betale”, forklarer Lise Agerley.

Overhold færdselsreglerne!

Det er ikke kun, hvis du selv kommer galt af sted, at du kan få brug for en forsikring.

”I udlandet slår politi og domstole hårdt ned, hvis man overtræder færdselsreglerne på pisterne, og det medfører ulykker. Det kan især gå ud over de unge mellem 21 og 25 år, fordi mere end 30 procent af dem ikke har en indboforsikring. Den dækker ellers det ansvar, man kan blive pålagt, hvis man er involveret i ulykker og sammenstød på skibakkerne”, fortæller Lise Agerley fra Alka.

Sørg for de rigtige forsikringer!

Hjemmeboende børn dækkes af forældrenes indboforsikring, så længe de har folkeregisteradresse hos forældrene. Udeboende børn dækkes, så længe de er under 21 år og bor alene.

”Er man over 21 år og flyttet hjemmefra, skal man selv sørge for at have en indboforsikring. Har man ikke det, kan det blive meget dyrt, hvis man bliver draget til ansvar for personskader – både i Danmark og i udlandet. Man skal især tænke på, at det kan have meget store konsekvenser, hvis de skader, man forvolder, er så voldsomme, at den skadesramte lider alvorlige varige mén får brug for permanent medicinsk og fysisk hjælp i flere år”, forklarer Lise Agerley.

Alkas råd er, at hvis man står og skal på skiferie, så kontakt et forsikringsselskab og få lavet en indboforsikring. Hvis det af tidsmæssige årsager ikke kan nås, så sørg for at købe en rejseforsikring med ansvarsdækning, så man er dækket ind, hvis uheldet skulle være ude.

Kom hjem uden uheld:

Undgå skiferiens 6 dummeste fejl

Der er fem gange større risiko for at komme galt af sted på skiferien end på en normal ferie. Forsikringsselskabet, Alka, har samlet de fejl, som danskerne ofte begår, så du kan undgå dem.

• Din form er for dårlig

Tager du på skiferie uden at være i form, er der større risiko for, at du bliver skadet. Inden du tager af sted, er det derfor en god idé få styr på formen. Lav balance-træning samt andre forebyggende øvelser, så du vænner din krop til bevægelserne på pisterne. Få evt. gode råd i dit fitnesscenter.

• Du varmer ikke op

Selvom du har travlt med at komme ud på pisterne, så husk at varme din krop op. Ligesom med al anden sport øger en opvarmet krop den fysiske og psykiske præstationsevne og forebygger skader.

• Du bruger ikke sikkerhedsudstyr

De typiske skader på skiferien er ledbåndsskader, knæskader samt brækkede arme og ben. Sørg altid for at have hjelm, rygskjold og andet sikkerhedsudstyr på, da det kan forhindre alvorlige ulykker.

• Du tror, at du er en mester

Selvom størstedelen af danskerne kun er på skiferie to uger om året, tror mange, at de er mestre på pisterne, men den manglende erfaring og overmod forårsager mange skader. Kør med omtanke og ikke hurtigere end evnerne rækker og omgivelserne tillader.

• Du er fuld!

Du risikerer mange dumme ulykker, når du bevæger dig ud på de isglatte underlag med alkohol i blodet, fordi du mister reaktionsevnen i takt med alkohol-indtagelse. Lad vær med at stå på ski, når du har drukket og sørg for, at du er helt ædru, når du tager skiene på dagen efter after-ski. Husk at din forsikring ikke dækker ansvar for skade forvoldt i forbindelse med fuldskab, så det kan blive en dyr fornøjelse.

• Du er ikke forsikret

Risikoen for ulykker er fem gange større på skiferie end på almindelig ferier. Sørg for at have en rejseforsikring, der dækker dig i tilfælde af ulykker og skader. Der er også mulighed for at tegne en særlig skiferieforsikring som dækker erstatningsrejse og udgifter i forbindelse med ubenyttede effekter eller aktiviteter, hjemkaldelse, tilkaldelse, sygeledsagelse, transportforsinkelse, forsinket fremmøde.

Kilde: Alka

FOR YDERLIGERE INFORMATION: