Køb vinterens første fyringsolie i god tid

Selvom oktober blev indledt med smukt og lunt vejr, gik det hurtigt den modsatte vej med efterårets første nattefrost her i weekenden. Derfor er det nu det rette tidspunkt at tænke i oliefyrsbaner: Er fyret i topform – er der brug for en ny moderne kedel – og er pumper, varmerør og termostater toptrimmede, inden kulden for alvor kommer?

Der er vel næppe nogen, som har glemt sidste vinter. Med sne og frost, der overfaldt Danmark allerede i november og blev liggende i månedsvis.

En lignende situation kan sagtens ramme landet igen, selvom den seneste tre-måneders vejrprognose* fra DMI forudser et efterår med temperaturer præcis på klimagennemsnittet for de seneste 30 år. Nattefrost kan dog ikke udelukkes, hvad mange danskere erfarede allerede her i weekenden.

Olieselskabet Q8, som har mange kunder blandt Danmarks godt 220.000 villa- og ejendomsejere med oliefyr, er derfor allerede nu ude med en opfordring: Det er aldrig for tidligt at købe vintersæsonens første fyringsolie og samtidig få tjekket hele varmesystemet i huset.

”I efteråret 2010 blev alle bogstavelig talt taget med bukserne nede. Alt for få havde været forudseende og sørget for at have fyldte olietanke. Da vinteren så pludselig kom, havde både vi og de øvrige olieselskaber stort besvær med at komme frem med olien på grund af sneen. Resultatet var, at nogle kunder måtte sidde uden varme i flere dage. Den situation vil vi gerne undgå i år. Derfor er vi tidligt ude med vores gode råd,” siger marketingchef Henrik Even Andersen fra Q8.

Køb nu – olien kan blive dyrere

Storm P hævdede, at ”det er svært at spå. Især om fremtiden.” Det kan både meteorologerne hos DMI og planlæggerne hos olieselskaberne skrive under på. Ikke kun, når det gælder vejret i de kommende måneder, men også olieprisernes forløb.

Henrik Even Andersen forklarer, at vejret i Danmark ikke har nogen indflydelse på oliepriserne. De fastsættes på verdensplan, og mange forskellige ting påvirker priserne – f.eks. den politiske situation i Mellemøsten, dollarkursen, USA's økonomi, Kinas stigende forbrug osv.

”Erfaringer og statistikker fra mange års oliesalg viser dog, at fyringsolien som regel stiger, når vintersæsonen melder sig. Det kan kunderne kompensere en smule for ved at bestille olie nu,” fortæller han.

Nyt oliefyr er ikke forbudt

Mange villaejere går i den tro, at det ikke længere er tilladt at købe nye oliefyr – og at de nuværende skal skrottes så hurtigt som muligt og erstattes med ofte dyrere alternativer som f.eks. jordvarme og solceller.

Henrik Even Andersen understreger, at der ikke er lovgivet mod at købe nye oliefyr, hverken nu eller i fremtiden. Det bedste alternativ til et ældre oliefyr vil stadig være et af de nye og meget effektive oliefyr.

Der er desuden mange penge at spare på den årlige varmeregning, hvis man erstatter det gamle oliefyr med et nyt.

Få tjekket oliefyr og varmesystem nu

Q8 anbefaler, at danske villa- og ejendomsejere får tjekket deres oliefyr og varmesystemer nu, hvor der stadig er lidt varme i luften, og radiatorerne ikke er blevet skruet voldsomt op.

Er fyret i topform – er der brug for en ny tidssvarende kedel – og er pumper, varmerør og termostater toptrimmede, inden kulden kommer for alvor? Mange af disse opgaver kræver en fagmand, men man kan også selv gøre en del for at holde sit olieforbrug** nede.

Q8 tilbyder bl.a., at kunder kan få glæde af det såkaldte Energisparefradrag, når de bestiller eftersyn af oliefyret hos Q8 eller vil have udskiftet oliekedlen. Lige nu er der mulighed for et fradrag på 11.765 kr. for udskiftning af en oliekedel fra før 1978 og på 6.275 kr. for udskiftning af en nyere oliekedel.

Kundecenter døgnet rundt

Q8 har sit eget kundecenter, der er bemandet døgnet rundt. Det betyder, at kunderne altid kan komme i kontakt med Q8 og få bestilt deres fyringsolie til hurtigst mulig levering

Kundecentret suppleres af Q8s onlinebutik til oliekøb. Butikken har over 10 år på bagen, ogg gennem alle årene har den konstant været en af Danmarks højest omsættende onlinebutikker.

Q8s online-butik har netop gennemgået en opdatering og er blevet modificeret med den nyeste teknologi. Nu er online-butikken endnu nemmere og hurtigere at anvende. Udgangspunktet er fortsat være den samme – nemlig at kunderne selv kan være med til at bestemme deres rabatsats.

*Ifølge DMIs seneste sæsonprognose, udsendt den 20. september, vil den gennemsnitlige temperatur i efteråret 2011 (september, oktober og november) ligge på klimanormalen for 1961 til 1990. Det er 8,8 grader C. Det er 0,7 grader højere end i samme periode af 2010.

**Klima- og Energiministeriet har indrettet hjemmesiden www.goenergi,dk , hvor man kan finde mange gode råd til f.eks. at holde sit varmeanlæg i topform.

Nærmere oplysninger fås hos:

Selvom danskerne lige har oplevet den varmeste oktoberstart i mange år, kan det hurtigt gå den modsatte vej. Derfor opfordrer Q8 til at sikre sig vintersæsonens første fyringsolie og få efterset oliefyret, så det arbejder perfekt.

((Billedet er til redaktionens fri anvendelse))