Madpakken på retur

Frisksmurte sandwich er nu den mest populære take-away frokost over hele landet. Fire ud af fem danskere skifter de medbragte frokostklemmer ud med lødig take-away.

En af den danske madkulturs hjørnesten gennem generationer - madpakken - er på tilbagetog. I dag skifter fire ud af fem voksne i større eller mindre udstrækning madpakken ud med take-away, når de skal have stillet sulten midt på dagen på jobbet eller uddannelsen, viser en ny undersøgelse*, som Q8 har fået gennemført af analyseinstituttet YouGov.

Og her er der ikke tale om et storby-fænomen. Over hele landet er madpakken på retur i samme omfang. Mellem hver tredje og hver fjerde af de tilbageværende madpakkespisere fortæller, at den gammeldags madpakke er sjældnere at finde i deres arbejdstasker i dag end for fem år siden.

Madpakkens arvtagere
Madpakkens mest fremadstormende arvtager er frisksmurte sandwich eller bagels, som ikke færre end 54 pct. af danskerne fortrækker at erstatte den med. Her er der heller ikke kun tale om et storbyfænomen. I alle dele af landet er en frisk sandwich klart det mest populære bud på en god frokost i hverdagen. På andenpladsen kommer salater og pastasalater, selv om der dog er flere kvinder (58 pct.) end mænd (39 pct.), som går efter salaterne.

Forbrugerne belønner Q8
”I dag oplever vi to klare tendenser, når det gælder take-away måltider: Det skal være friskt, og det skal være sundt. Og forbrugerne belønner os, når vi kommer dem i møde. Typisk mangedobler vi salget af sandwich i vores butikker, når vi introducerer de frisksmurte varianter i tillæg til de traditionelle i plastfolie,” siger senior category manager Jan Hjorth Kristensen fra Q8, som går efter at tage førertrøjen, når det gælder friske fødevarer af høj kvalitet i alle sine Qvik To Go-butikker over hele landet.

De friske favoritter hos Q8 er Club Sandwich og sandwich med skinke og ost, og Q8 vil hele tiden sørge for at udfordre kundernes smagsløg med nye fristende varianter

Pølser, pizza og burger vil bestå
Voksende forbrugerkrav om friske, grønne, sunde frokosttilbud betyder dog ikke, at dagene er talte for den gammeldags hotdog, burger eller pizza-slice på tanken.

”Vi vil helt klart blive ved med at sælge de varer, som mange kunder forventer at kunne få på en servicestation,” siger Jan Hjorth Kristensen. Der er nemlig stadig forbrugere, som foretrækker de gamle kendinge til frokost. Dog er der her klare forskelle på hovedstaden og regionerne. Mens  kun 13 pct. af københavnerne kan finde på at købe en pølse, en burger eller et stykke pizza til frokost, er tallet dobbelt så højt i alle landets øvrige regioner.

De gamle travere holder skansen bedst hos mænd, hvoraf hver tredje faktisk godt kan finde på at snuppe en af dem til frokost. – Det samme kan kun hver tiende kvinde.

”Q8 vil et godt stykke tid endnu tilbyde forbrugerne muligheden for både at vælge de traditionelle, knapt så sunde fastfood-klassikere og de friske produkter med en større oplevet sundhed,” lover Jan Hjort Kristensen.

Nærmere oplysninger:
Q8 Danmark  A/S
Mobiltelefon: 40 94 27 06.

jysn@q8.dk
Se også www.q8.dk

Billedtekst:

Take-away skal være friskt og sundt, synes de fleste danskere. Q8 mangedobler salget af  sandwich, når de er frisksmurte og ikke ligger i kølemontren i plastfolie.

* Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er gennemført 1018 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 5.-7. oktober 2012.