Ny generation af fuldkornselskere på vej

Mens vores bedsteforældre helst spiste hvedebrød, og mange mænd først nu er ved at få øjnene op for, at fuldkorn er godt, så ser fremtiden sundere ud for vores børn: I dag vælger de fleste børn nemlig fuldkorn, når de selv kan bestemme.

En ny generation af fuldkornselskere er på vej. Langt størstedelen af børn i Danmark kan nemlig godt lide fuldkorn, viser en ny undersøgelse*, som analyseinstituttet YouGov har gennemført for Q8 Danmark A/S.

Otte ud af 10 børn vælger gerne brød og pasta af fuldkorn, når de selv kan bestemme. Bag den positive udvikling ligger, at forældre, pasnings- og fritidstilbud bakker op og i stor udstrækning aktivt tilbyder børnene fuldkornsprodukter.

85 pct. af alle børnefamilier sørger for, at deres børn får brød og pasta af fuldkorn, og ikke færre end 92 pct. af alle forældre synes, at det er vigtigt også at fortælle deres børn, at fuldkorn er sundt.

Også uden for hjemmet støttes børn i at udvikle de gode fuldkornsvaner. Hele 60 pct. af alle forældre med børn i vuggestuer, dagpleje, børnehaver og fritidsinstitutioner har undersøgt, om deres børn får fuldkorn i pasnings- og fritidstilbuddene, og af disse fortæller kun 4 pct., at børnene aldrig får fuldkorn her.

Det er især unge familier, som er bevidste om at hjælpe deres børns fuldkornsvaner i den rigtige retning. Kun hver tiende af de unge forældre tænker ikke over, om de giver deres børn fuldkorn. Hver femte af de forældre, som i dag er over 55 år, har aldrig har tænkt over, om de har givet deres børn fuldkorn eller ej.

Q8 går i brechen for fuldkorn

Fuldkorn og groft brød udgør i dag halvdelen af salget af brød i Q8s butikker, og denne andel er støt voksende.  Q8 er med i Fuldkornspartnerskabet, hvor erhvervsliv, myndigheder og sundhedsorganisationer samarbejder om at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Som led i samarbejdet har Q8 undersøgt, hvad selskabet kan gøre for at få flere til at vælge fuldkorn i sine over 100 Qvik To Go-butikker landet over.

”Ud over at vores fuldkornsprodukter skal smage virkelig godt, så ved vi nu, at klar og tydelig mærkning vil få mange flere til at vælge fuldkorn. Derfor går vi i disse dage i luften med en ny, forbedret mærkning af fuldkornsprodukter i vores butikker,” fortæller senior category manager Nicolai Kryger Mortensen fra Q8. I dag er Q8s fuldkornsprodukter mærket med det orange fuldkornslogo.

I Q8s butikker er det især fuldkornsbrødene Rugsnack og Frugtsnack, som børnene godt kan lide, og de kommer derfor tit med i madpakkerne. I august lancerede Q8 et nyt Gulerodsbrød med Fuldkorn, og det er nu det fjerde mest solgte hele brød hos Q8. På femte pladsen kommer det Nordiske Fuldkornsbrød. De to fuldkornsvarianter sælger nu omtrent lige så godt som det klassiske franskbrød med birkes, som igennem mange år har været det mest populære hele brød.

Luften går af myterne

”Denne undersøgelse viser, at det flytter noget, når vi lærer børn, hvad fuldkorn er, og gør det let for dem at vælge fuldkornsprodukter. Heldigvis er det ikke spor svært, for fuldkorn findes i mange forskellige varianter i fx. mel, gryn, morgenmadsprodukter, pasta, knækbrød, bulgur, ris og brød,” siger kampagneleder Rikke Iben Neess fra Fuldkornspartnerskabet.

”Der er stadig nogle, som tror, at fuldkorn er kedeligt og ikke smager godt. Men denne undersøgelse tyder på, at luften lige så stille er ved at sive ud af myterne, i takt med at den nuværende børnegeneration vokser op.”

Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn mellem 4 og 10 år får 40-60 gram fuldkorn hver dag, mens voksne bør spise 75 gram, der svarer til en portion havregryn og 1-2 skiver rugbrød.

I Danmark defineres hvede, rug, byg, havre, tørret majs, hirse og ris som fuldkorn, mens solsikkekerner, græskarkerner, sesamfrø, vilde ris og boghvede ikke gør. Fuldkorn kan være både hele og forarbejdede kerner. Det vigtige er, at alle dele af kernen – og dermed alle vitaminer, mineraler og kostfibre – er med. **

* Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1018 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 19.-21. oktober 2012.

** Flere oplysninger om fuldkorn fås på Fuldkornspartnerskabets hjemmeside www.fuldkorn.dk

Flere oplysninger:
Q8 Danmark A/S
Mobiltelefon: 40 94 27 06.

jysn@q8.dk
Se også www.q8.dk

Billedtekst:

Rugsnack og Frugtsnack er børnenes favoritter hos Q8, som i disse dage forbedrer mærkningen af fuldkorn, så det bliver lettere at vælge de gode fuldkornsbrød.

Billedet kan anvendes frit i forbindelse med denne historie.