Sådan bremser du dit forbrug af fyringsolie

Der er op til 30 pct. at spare på varmeregningen, hvis man udskifter gamle oliekedler i villaer og ejendomme. Q8 giver en række gode råd til, hvordan man kan sidde lunt i vinterhalvåret, uden at fyringsolie-regningen løber løbsk

Selvom danskerne i øjeblikket kan nyde sensommeren, og Meteorologisk Instituts langtidsprognose* taler om et lunt efterår, er det nu husejere skal begynde at tænke i olieforbrug, bedre oliekedler osv. De fleste husker stadig den lange vinter og en januar måned, der var den koldeste i 23 år.

Og husejerne skal ikke kun tænke i lune stuer og indendørs hygge, mens efterårs- og vintervejret raser udendørs. Det er også vigtigt at tænke på økonomien og ikke mindst på udgifterne til fyringsolie.

Der er nemlig rigtigt mange penge at spare, hvis det gamle oliefyr udskiftes med en ny miljørigtig oliekedel. Og endnu flere penge at tjene, hvis man følger Q8s gode råd og optimerer hele husets varmeforsyning. Her kan nogle få manøvrer gøre underværker.

Mange penge at spare
Direktør Bruno Helboe fra Q8 i Danmark fortæller, at mange husejere med ældre oliekedler slet ikke er klar over, hvor store beløb de kan spare:

"Investeringen i en ny oliekedel kan i mange tilfælde tjenes hjem på bare seks år. Hvor hurtigt afhænger dog af det nuværende olieforbrug og olieprisen, der kan svinge. Nok en vigtig fordel er, at en moderne oliekedel skåner miljøet med en lavere CO² udledning," siger Bruno Helboe.

Q8s beregninger viser, at man godt kan skære 25-30 pct. af olieforbruget, hvis man udskifter en oliekedel, der er ældre end 25 år. Oliekedler fra dengang udnytter nemlig kun 60-70 pct. af den energi, der er i olien, mens et nyt højkondenserende anlæg fra Q8 er 98 pct. energieffektivt. Har man et oliefyr, som er 15-20 år gammelt, vil besparelsen typisk være op til 20 pct.

Stadig energisparefradrag at hente
Fra 1. januar 2010 indgik regeringen og energibranchen en aftale, der sikrer, at man kan opnå et fradrag, hvis man gennemfører en række energibesparelser.

Energisparefradraget er en ekstra lokkemad for danske husejere til at udskifte deres gamle oliekedel med en ny, og fradraget har skabt ekstra travlhed hos Q8.

Energisparefradraget kan fås, både hvis man udskifter ældre oliekedler, og når man får udført et serviceeftersyn af oliefyret. Fradraget fratrækkes automatisk på den faktura, man får fra Q8, når arbejdet er udført.

Udskifter man f.eks. en oliekedel fra før 1977 – og den slags har mange ældre ejendomme stadig – er fradragsbeløbet på mere end 8.500  kroner inkl. moms. Er oliekedlen af nyere dato – fra 1977 og senere – er fradraget mere end 3.000 kroner inkl. moms. Endelig er et serviceeftersyn blevet 56,25 kroner inkl. moms billigere.

Gode råd til ejere af oliefyr
Q8s eksperter har sammensat en række gode råd til husejere med oliefyr. Gode råd, der kan være med til at spare mange penge på varmebudgettet:

• Sørg for at få et årligt eftersyn af oliefyret med en rensning af kedelen for tilsodning. Et optimalt justeret oliefyr udnytter fyringsolien bedre, og man kan spare helt op til 4 pct. på olieforbruget
  • Udskift en ældre oliekedel med en ny. Det kan spare helt op til 30 pct. på olieforbruget, afhængig af oliekedlens alder og type
  • Udskift den gamle oliekedel inden nytår. Efter den 1. januar 2011 skal der nemlig påregnes ekstra udgifter til foring af skorstenen
  • Hvis oliefyrets brænder er mere end 12 år gammel, kan man spare op til 5 pct. på olieforbruget ved at udskifte den med en ny
  • En ordentlig isolering af varmerør og varmtvandsbeholder kan spare op til 3 pct. på olieforbruget
  • Sørg for at have termostater på alle radiatorer i huset. Er termostaten f.eks. indstillet på 20 grader, kan man spare op til 20 pct. på olieforbruget sammenlignet med huse uden termostater
  • Automatisk varmestyring kan spare op til 10 pct. på olieforbruget. Varmestyringen sørger for, at temperaturen automatisk sænkes om natten, og at den tilpasses den udendørs temperatu
  • Læs mere på http://q8.dk/Opvarmning/Tjek+varmeoekonomi.aspx

*Ifølge Danmarks Meteorologiske Institut, www.dmi.dk/dmi/index/danmark/akt_saesonprognose.htm

Nærmere oplysninger:

Kuwait Petroleum (Danmark)  A/S

Mobiltelefon: 40 94 27 06
E-mail: jysn@Q8.dk

Forslag til billedtekster:
"Der er mange penge at spare ved at investere i en ny oliekedel og optimere varmesystemet i en villa,"  fortæller direktør  Bruno Helboe fra Q8.

((billedet er til redaktionens fri anvendelse))