Naver besøger Roskilde Dyrskue

Report this content

På stand 276 kan man møde naver Rene Lærke som sammen med en murer fra KOPP Sorø viser det rigtige gode håndværk. Makkerparret bygger en del af en bindingsværksvæg, sådan som det blev gjort i gamle dage.

”Håndværkstraditioner og høj faglighed er noget af det, kunderne lægger mere og mere vægt på”, fortæller tømrermester Lars Mouritsen, som også var manden bag renoveringen af Dragsholm Slot efter branden i efteråret.

Genopbygningen af den gamle og totalt fredede rundbuelade på Falkensteen Gods ved Slagelse er også en af de opgaver, KOPP Sorø og naveren har arbejdet med, og det er netop byggetraditionerne fra dette projekt, som bliver vist på Roskilde Dyrskue.

Håndværksspecialet i bindingsværk og de gamle byggetraditioner kommer til udtryk i hele kulturen og tankesættet hos KOPP Sorø, hvor ”Godt håndværk er færdigt arbejde” samler alle virksomhedens fagkompetencer lige fra murer, tømrer, malere og snedkere til brolæggere og taglæggere.

”Vores erfaringer viser, at boligejerne helst vil have en løsning, hvor de ikke skal løfte en finger, hverken under eller efter energirenoveringen; derfor har vi oprydning og rengøring med i den pakke, vi tilbyder”, siger Lars Mouritsen, som sammen med en gruppe medarbejdere vil være til stede på Energiudstillingens stand 276 på Roskilde Dyrskue.

Filosofien om ”færdigt arbejde” har været med til at skabe vækst og har samtidig gjort, at virksomheden er udvalgt som Monier Tagpartner og Velfac Vinduesmester.

Foruden et udvalg af vinduer, døre, tegl og isolering giver KOPP Sorø den ”en på kassen” under Dyrskuet og tilbyder gæsterne et udvalg af håndbyggede plantekasser i miljøvenligt træ fra Brasilien til særlige Dyrskuepriser.

Faktaboks

Naver er en forkortelse for skandinaver, som bruges om håndværkere fra Skandinavien, der drager på valsen, det vil sige drager rundt i Europa og laver forefaldende arbejde inden for sit fag.

Især i 1800-tallet og 1900-tallet rejste håndværkersvende ud for at dygtiggøre sig. Traditionelt var mestre inden for faget i andre lande forpligtet til at tilbyde naveren arbejde eller et måltid mad.

Navertraditionen findes stadig, især inden for tømrerfaget i Tyskland og Schweiz.

Yderligere informationer:
Tømrermester Lars Mouritsen
Mobil: 45 23 38 85 00

Fakta om KOPP Sorø

KOPP Sorø dækker alle håndværksfag: tømrer, snedker, murer, maler, brolægger mfl. og håndterer en byggeopgave fra start til slut. Vi kalder det ”Godt håndværk er færdigt arbejde”. Vores kundegruppe spænder vidt fra privatpersoner til erhverv, landbrug og ejendomsservice til udlejningsejendomme og boligforeninger. Læs mere om vores kompetencer og referenceprojekter på www.kopp-soroe.dk

Tags: