Kraft sælger snacksvirksomheden i Norden og Baltikum til FEPCO 1 AS, en virksomhed som er ejet af Herkules Private Equity Fund

Kraft Foods Inc. (NYSE: KFT) bekendtgør i dag, at man har underskrevet en aftale om at sælge snacksvirksomheden i Norden og Baltikum til FEPCO 1 AS, en virksomhed baseret i Norge som er ejet af Herkules Private Equity Fund, en førende norsk investeringsfond.

Aftalen omfatter salget af Krafts førende varemærker Estrella og Maarud i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Letland, och Litauen og varemærket Taffel Chips i Danmark samt aktiver og virksomheder i Norge og Sverige og aktiverne i Litauen. Kraft regner med, at cirka 350 ansatte i Norden, fra Angered og Upplands Väsby i Sverige samt Disenå og Oslo i Norge, vil overgå til den nye ejer.

Aftalen er nu under behandling hos de lokale konkurrencemyndigheder i respektive lande. Handlen forventes godkendt og dermed gennemført senere i år.

”Dette er den rigtige beslutning for Kraft og giver et godt, nyt fundament for snacks i Norden og Baltikum” udtaler Piero Capizzi, VP Market & Customer Development Nordic and Central Europe. ”Selvom vores varemærker Estrella og Maarud er populære blandt forbrugerne i disse lande, er det foreslåede salg helt på linie med vores globale strategi om at fokusere på vores hovedkategorier, hvor vi bedst kan styrke vores konkurrencefordele og blive vindere på markedet.”

Virksomhedens fokus i Norden er fortsat vækst for vores stærke produktportefølje med førende varemærker i hovedkategorierne kaffe, chokolade, kiks, og ost, herunder Gevalia kaffe, Marabou och Freia chokolade, Philadelphia friskost og LU kiks.

Om os

Om Mondelēz International i EuropaMed 26.000 medarbejdere i 17 lande er Mondelēz International i Europa førende i de fem kategorier: Chokolade, biscuits, kaffe, ost, tyggegummi og slik. Produktporteføljen inkluderer varemærker som Cadbury, Côte d’Or, Milka, Toblerone, Carte Noire, Kenco, Jacobs, Tassimo, belVita, LU, Oreo, Trident, Halls og Philadelphia. Om Mondelēz InternationalMondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) er verdensførende inden for produktionen af chokolade, biscuits, tyggegummi, slik, kaffe og pulverdrikke. Selskabet er sammensat af snack- og maddivisionen af det tidligere Kraft Foods Inc. efter selskabet udfusionerede sin nordamerikanske fødevarevirksomhed i oktober 2012. Mondelēz Internationals produktportefølje består af milliardomsættende varemærker som Cadbury og Milka chokolade, Jacobs kaffe, LU, Nabisco og Oreo småkager, Tang pulverdrikke og Trident tyggegummi. Mondelēz International har en årlig omsætning på cirka $36 milliarder og opererer i mere end 100 lande. For mer information, se www.kraftfoods.dk