Mondelēz International investerer i en million kaffedyrkende iværksættere inden 2020

• Bæredygtighedsinitiativet "Coffee Made Happy" skal drive virksomhedens vækst i vejret
  • Næsten halvvejs med at opfylde målet om, at kaffebønnerne til alle europæiske kaffemærker skal komme fra bæredygtige kilder[1] inden 2015

KØBENHAVN, 29. oktober 2012 – Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) offentliggjorde i dag, at virksomheden vil lægge endnu flere kræfter i at gøre sin kaffeproduktion mere bæredygtig. Med initiativet "Coffee Made Happy" vil virksomheden investere mindst USD 200 millioner i at styrke mulighederne for en million kaffedyrkende iværksættere inden 2020. Programmet har til formål at hjælpe den næste generation af bønder ved at give dem inspiration, uddanne dem og sætte dem i stand til at forbedre deres levebrød, hvilket gerne skulle få flere yngre mennesker i gang med at drive små landbrug igen. Denne tilgang afspejler Mondelēz Internationals kerneværdier og bygger videre på det mål, virksomheden tidligere har forpligtet sig til: at 100 procent af kaffebønnerne til de europæiske mærker skal komme fra bæredygtige kilder inden 2015.

"Coffee Made Happy er en modig satsning, der vil komme til at ændre branchen, og vi tror på, at vi kan nå målet", siger Hubert Weber, President, Global Coffee. "Det er det rigtige for bønderne, for miljøet og for vores virksomhed. Sammen kan vi gøre kaffedyrkning til et attraktivt erhverv for de kommende generationer."

Målet med Coffee Made Happy er at øge bøndernes produktivitet og gøre kaffedyrkning i små landbrug rentabelt samt at forbedre dyrkningsmetoderne og være med til at opbygge mere bæredygtige kaffedyrkende samfund. Mondelēz International samarbejder allerede med organisationer såsom 4C og Rainforest Alliance om at skabe bæredygtigt landbrug. Ved at fortsætte dette arbejde og indlede nye samarbejder forventer virksomheden at kunne styrke eksisterende programmer for erhvervsudvikling i Vietnam, Peru og andre vigtige kaffemarkeder.

Formålet med Coffee Made Happy er at fremme bedre vilkår for dyrkning, hvilket i det lange løb giver virksomheden vækst, efterhånden som flere og flere kunder er interesseret i, hvor deres kaffe kommer fra, hvordan den er vokset, og der vokser det.

"Vi har den holdning, at kaffe, der er dyrket med hjertet, giver større fornøjelse at drikke", siger Roland Weening, Vice President, Marketing and Sustainability, Global Coffee. "Coffee Made Happy skal vise forbrugerne, at når det gælder kvalitetskaffe, går nydelse hånd i hånd med bæredygtighed."

"Da miljøet og landmændenes velstand er så vigtigt for de danske forbrugere, mener vi att ​​dette er et stort skridt i den rigtige retning." siger Ludwig Askemper, administrerende direktør for Mondelēz International i Norden.

Coffee Made Happy er det nyeste tiltag fra Mondelēz International, som skal hjælpe virksomheden med at gøre hele forsyningskæden mere gennemskuelig og bæredygtig, fra bønne til kop. I løbet af de seneste fem år har virksomhedens europæiske fabrikker gjort bemærkelsesværdige fremskridt, når det gælder om at udnytte ressourcerne mere effektivt samt genbruge og genvinde det affald, de producerer. I dag sender ingen af virksomhedens 10 europæiske kaffefabrikker affald til deponering. Virksomheden har planer om at gøre endnu mere ved at anvende nye produktionsteknologier, genvinde pakkematerialer og vælge mere bæredygtige transportmaterialer. Coffee Made Happy sætter, sammen med Mondelēz Internationals eksisterende forpligtelser vedrørende bæredygtigt indkøb af kaffebønner, virksomheden i en unik førerposition, hvor den kan være med til at skubbe branchen i en mere bæredygtig retning.

[1] "Fra bæredygtige kilder" defineres som produkter, der er certificeret eller verificeret af tredjepart.

Kontakt:

Anders Carne

46 70 555 0890

acarne@mdlz.com

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) er global markedsleder inden for chokolade, sukkerkonfekture, kaffe och pulverdrik. Mondelēz International har en årlig omsætning på cirka 36 milliarder dollar og virksomhed i mere end 80 lande. I Norden er vi førende inden chokolade, kaffe, friskost og chokoladedrik. I vor produktportefølje har vi velkendte mærkevarer som Marabou, Daim, Gevalia, Stimorol, V6, Philadephia, TUC, Oreo og Halls.

Mondelēz International i Norden har cirka 1600 anställda. I Danmark findes vi i Albertslund. Læs mere på vores webside: www.kraftfoodsnordic.com

Kraft Foods nuværende virksomhed i Europa er ejet af Mondelēz International, men det juridiske navn ændres først den 29. april 2013.

Citater

Ludwig Askemper, administrerende direktør for Mondelēz International i Norden.