”Alle har ret til flot og god arkitektur”

Den seneste boligaftale betyder, at man har forhøjet Landsbyggefondens renoveringsramme med fire milliarder kroner i 2013. Hos White hilser man tiltaget velkommen og ser frem til flere, større renoveringsprojekter.

Med mere end 40 års erfaringer i boligrenovering glæder Frans Andersen, adm. direktør i White, sig over, at man har valgt at forhøje Landsbyggefondens renoveringsramme.

”Vi har arbejdet med boligrenovering i mere end 40 år og har en masse erfaringer i håndtering af alle de processer, der indgår i et renoveringsforløb. Vi ser frem til at løse flere renoveringsprojekter for boligselskaber, som vi tidligere har hjulpet med alt fra udarbejdelse af materiale til kommunal støttesagsbehandling – ligesom vi har løst en del opgaver i samarbejde med Landsbyggefonden”, fortæller Frans Andersen.

Tiltrængt renoveringsløft

Hos White er man ikke i tvivl om, at landets almene boliger har brug for en et tiltrængt renoveringsløft og peger især på behovet for energirigtige løsninger.

”Det handler ikke bare om, at der skal bygges eller renoveres i en fart. Man er nødt til at tænke langsigtet for at opnå de bedste løsninger på de udfordringer, vi står over for med den nuværende boligmasse. Det er især vigtigt, at vi tænker i holdbare, energirigtige løsninger”, udtaler Frans Andersen.

Men der også det menneskelige og økonomiske aspekt at tage hensyn til.

”Alle har ret til flot og god arkitektur. Så at renovere boligblokke, gårdmiljøer og byområder kræver respekt for de mennesker, der bor på stedet. Det kræver viden om menneskets behov og drømme. Da økonomispørgsmål også har rigtig stor betydning, skal funktion, design og teknik prioriteres højt – men uden man går på kompromis med de menneskelige værdier. Det kræver, at man både er nytænkende og rationel”, fortæller Frans Andersen om de udfordringer, som hele arkitekt- og byggebranchen står over for.

På inspirationstur

Under Whitedagene – arkitektfirmaets årlige sammenkomst, hvor medarbejderne mødes til hyggeligt samvær og fælles aktiviteter med henblik på udvikling og inspiration – var et af punkterne netop ’renovering og byudvikling’. Det havde især den danske afdelings interesse med de kommende renoveringsprojekter i sigte.

”Det var inspirerende at se, hvordan man har løst opgaven med byrenoveringen i Göteborg, som vores svenske afdeling har været en stor del af. Vi brugte anledningen til at høre og kigge nærmere på, hvad de har gjort for at få idéer til, hvad vi kan gøre i Danmark”, fortæller Frans Andersen.

”I wish this was”

Det var ikke kun hos de svenske kolleger, at den danske afdeling hentede inspiration under Whitedagene. Designeren, kunstneren og byplanlæggeren Candy Chang fungerede som hovedtaler og inspirator. Hun har vakt stor opmærksomhed over alt fra TEDx til World Economic Forum med sine nyskabende samfundsprojekter og forelæsninger.

”Inspireret af Candy Changs projekt ‘I wish this was’ blev vi udfordret til at sætte ord på, hvordan vi ville ændre det byrum, vi befandt os i, hvis vi selv kunne bestemme. Der kom mange spændende og kreative bud, og det er klart en god metode at bruge, når man ønsker at tænke eksisterende byrum på en ny måde”, fortæller Frans Andersen.

White har senest stået bag en opgradering og renovering af Askerød i Greve – en bebyggelsen som indeholder 722 boliger – med henblik på at skabe større tryghed og social ansvarlighed. Samt ’Store Hus’ i Hvidovre, hvor man har lavet en nyfortolkning af højhusenes 464 boliger til nye boformer i forskudte plan med inddragelse af altanarealer til beboelse.

Om White arkitekter:

White arkitekter er det største arkitektfirma i Skandinavien med over 680 ansatte fordelt på i alt 12 kontorer i Danmark og Sverige. I Danmark har White arkitekter kontorer i København, Næstved og Holeby på Lolland. White arkitekter har sammenlagt 50 ansatte i Danmark. White arkitekter er et multi-disciplinært arkitektfirma og beskæftiger sig med et bredt spekter af opgaver indenfor byggeri for offentlige såvel som private bygherrer. White arkitekter har i mange år arbejdet med at integrere miljø og arkitektur. White arkitekter er oprindeligt et svensk arkitektfirma grundlagt i 1951. Firmaet er opkaldt efter stifteren Sidney White. Firmaet er medarbejderejet, hvilket betyder, at der er omkring 115 partnere i firmaet med yderligere 440 aktieejere blandt medarbejderne. www.white.dk

For yderligere information:

Frans Andersen, administrerende direktør i White arkitekter