Bedre adgang hos Hovedstadens fysioterapeuter:

Hjælp til mennesker med handicap i Hovedstaden

Gangbesværede, kørestolsbrugere og mennesker med dårligt syn har ofte svært ved at finde ud af hos hvilke fysioterapeuter, hvor det er let at komme ind. Det skal være slut nu. 25 af Hovedstadens klinikker har fået registeret deres adgangsforhold, så man kan tjekke tilgængeligheden på forhånd og undgå at støde ind i forhindringer. Registreringerne er en stor hjælp for mange patienter, lyder det fra Tine Nielsen, regionsformand i Danske Fysioterapeuter i Hovedstaden.

Stejle trapper og døre, der er for smalle til kørestole, er blot nogle af de forhindringer, der kan møde ældre og gangbesværede i Hovedstaden, når de skal til fysioterapeut. Men det kan de undgå nu.

Fysioterapeuter landet over har hvert år over 55.000 mennesker med svære handicap i behandling. For dem betyder det alt for helbredet og livskvaliteten, at de kan komme til fysioterapeut. Vi v il gerne gøre det så let som muligt for alle vores patienter at finde en fysioterapeut med passende adgangsforhold, ” siger Tina Lambrecht, formand for Danske Fysioterapeuter.

Derfor har Danske Fysioterapeuter indgået et samarbejde med foreningen God Adgang , der registrerer og mærker fysiske adgangsforhold i offentlige og private bygninger, så alle kan få information om tilgængeligheden.

25 klinikker mærket i Hovedstaden

25 fysioterapeutklinikker i Hovedstaden har allerede fået deres adgangsforhold registeret og mærket af foreningen God Adgang, så ældre og mennesker med nedsatte funktioner kan se, hvilke klinikker de kan besøge uden at støde ind i problemer. Endnu flere er i gang med at blive registeret.

”For patienterne betyder det en sikkerhed for, at de kan komme til. For klinikkerne betyder det, at de får en sikkerhed for, at det, de gør, er godt nok Det er godt for alle, at vi får en fælles ordning, man kan regne med,” siger Tine Nielsen, der er regionsformand i Danske Fysioterapeuter i Hovedstaden.

Stort behov for information

I alt er 122 klinikker blevet registeret på landsbasis, så man nu kan tjekke adgangsforholdene på klinkkerne på sundhed.dk og godadgang.dk. Fysioterapeutklinikker kan tilmelde sig God Adgangs mærkning og få adgangsforholdene på deres klinik gennemgået gratis resten af 2013 eller indtil 200 klinikker har tilmeldt sig.

”Rigtig mange danskere er afhængige af, at de på forhånd ved, hvordan adgangsforholdene er på de steder, de vil besøge. Kørestolsbrugere har brug for at vide, om der er elevator, mens personer med nedsat syn vil vide, om man må tage sin førerhund med. Nu har alle adgang til disse oplysninger, så man kan se, hvilke steder man kan besøge uden at støde ind i forhindringer,” forklarer Ulla Kramer, sekretariatsleder i God Adgang, der er Danmarks nationale mærkeordning, stiftet af VisitDenmark, HORESTA og Danske Handicaporganisationer.

God Adgang laver en omfattende vurdering af tilgængeligheden på klinkkerne i forhold til syv typer handicap, der sikrer brugerne troværdige informationer. Oplysningerne kan findes på sundhed.dk og godadgang.dk

Adgangsforholdene i klinikkerne bliver vurderet i forhold til 7 typer handicap:

• Kørestolsbrugere
  • Gang-, arm- og håndhandicappede
  • Synshandicappede
  • Hørehandicappede
  • Astmatikere og allergikere
  • Udviklingshandicappede
  • Alle med læsevanskeligheder

Om God Adgang

God Adgang er en national ankerkendt mærkeordning, der ledes af en non-profit og upolitisk forening ved samme navn. Mærkeordningen er baseret på et kravgrundlag, der er udviklet af Dansk Standard for Erhvervs- og Byggestyrelsen og indeholder minimumskrav til tilgængelighed i eksisterende bygninger. Målsætningen med mærkeordningen er at informere om tilgængelighed og inspirere virksomheder og kommuner til at skabe bedre fysiske adgangsforhold til bygninger med offentlig adgang. God Adgang er stiftet af VisitDenmark, HORESTA og Danske Handicaporganisationer.

Om Danske Fysioterapeuter

Danske Fysioterapeuter er fag- og interesseforening for over 12.000 fysioterapeuter.

Omkring to tredjedele af fysioterapeuterne arbejder inden for det offentlige, på sygehuse, plejehjem, i kommuner m.v., mens en tredjedel ejer eller er beskæftiget i private fysioterapeutiske klinikker. Der findes omkring 650 fysioterapi-klinikker på landsplan.

FOR YDERLIGERE INFORMATION KONTAKT:

• Ulla Kramer, sekretariatsleder i God Adgang

Mail: uk@godadgang.dk