Blå Bog udkommer i dag for 105. gang – denne gang med 245 nye navne­­

Årets Blå Bog med 245 nye navne

Bagermester, bibeloversætter, rapper, professor, CEO eller minister . Alle disse titler tilhører nogle af de personer, som har fået en eftertragtet plads i 105. udgave af Kraks Blå Bog.

”Det er med stor glæde, at vi igen i år kan byde nye spændende navne velkommen i Blå Bog. Årets udgave viser, at der i stigende grad optages folk med beskæftigelse inden for mere utraditionelle områder. Fx har vi i år en kaffefarmer, en fiskeskipper og en eventyrer med”, fortæller redaktionschef Hanne Dal fra Gads Forlag.

245 kendte og mindre kendte personer er optaget i Kraks Blå Bog 2014-15, heraf 91 kvinder og 154 mænd. Personerne kommer fra erhvervslivet, kulturlivet og det offentlige, men fælles for dem alle er, at de har haft en særlig betydning for det danske samfund. Årets udgave indeholder i alt 8.407 biografier om de mest betydningsfulde nulevende danskere, færinger og grønlændere.

Blandt årets nyoptagne indenfor erhvervslivet finder man bl.a. adm. direktør Carsten Stendevad, ATP, Managing Director Peter Beske Nielsen, BlackRock Norden, President og CEO Bjarne S. Clausen, Haldor Topsøe A/S, CEO Jimmy Maymann-Holler, The Huffington Post, bagermester Ole Schielder Kristoffersen, Lagkagehuset, adm. direktør Niels Duedahl, Syd Energi Holding A/S, bestyrelsesformand Else Marie Müderspach Remmen, Hotel d’Angleterre, adm. direktør Jørgen Nielsen, Vattenfall A/S, og CEO Morten H. Engelstoft, AP Møller – Mærsk A/S. Fra den politiske scene finder man bl.a. uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen, beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev, Københavns Kommune samt folketingsmedlemmerne Kristian Pihl Lorentsen, Venstre, Pernille Rosenkrantz-Theil, Socialdemokraterne og Pernille Skipper, Enhedslisten.

Fra kultur- og medieverdenen er optaget sanger og sangskriver Poul Krebs, rapper, forfatter og entertainer Jesper Dahl (Jokeren), journalist og TV-vært Kåre Røgind Quist, DR, journalist, TV- og radiovært Jørgen de Mylius, DR, direktør Leise Johnsen, Det Grønlandske Hus, direktør, teltholder og sangerinde Dot Wessman, Bakkens Hvile A/S, direktør Kirsten Mærsk, Nordatlantisk Hus, entertainer Johnny Reimar, sanger og forfatter Alberte Winding, bibeloversætter Iver Arendal Larsen, kreativ direktør og modeskribent Uffe Buchardt, Grenaabuchard Aps og skuespillerne Mikkel Boe Følsgaard og Rasmus Bjerg.

I øvrigt finder man også i det 1542 sider tykke opslagsværk videnskabelig og vice adm. direktør Bengt Holst, Zoologisk Have, ambassadør Merete Juhl, Kiev, Ukraine, direktør Britta Johanne Riis, Dyrenes Beskyttelse, adm. direktør Henrik Nedergaard, Diabetesforeningen Danmark, og COO Hanne Elisabeth Rasmussen, SOS Children’s Villages International og kaffefarmer Trine Riis Jensen, Uganda.

Ældste mandlige nyoptagne er dr. phil., historiker Hans Kirchhoff, født i 1933, mens yngste mand er professionel golfspiller Thorbjørn Olesen, født i 1989. Ældste nyoptagne kvinde er smørrebrødsjomfru og forfatter Ida Davidsen, født i 1937, mens den yngste nyoptagne kvinde er svømmeren Jeanette Ottesen, født i 1987.

Detaljer fra den 105. udgave af Blå Bog

Af de nyoptagne har 15 personer også deres far eller mor i Blå Bog.

Af de nyoptagne er der 13 personer, hvis afdøde far har været optaget i Blå Bog.

Af de nyoptagne er der 16 personer, der har bopæl uden for Danmark (herunder 6 fra Grønland og Færøerne).

Af de nyoptagne er 15 personer født i udlandet.

Af de nyoptagne har 19 personer i forvejen deres ægtefælle/samlever/partner i Blå Bog.

Blandt de nyoptagne er der tre ægtepar :

• Jens Schjøtt Eliasen og Karen Ihle
  • Hjalte Tin Iversen og Nina Tin Rasmussen
  • Soo-Kyung Hong og Jens Elvekjær

Blandt de nyoptagne er der tre søskendepar:

• Stine Louise Hincheldey Alwén, indehaver af A.C. Perch’s Thehandel, og Christian Hincheldey, direktør for A.C. Perch’s Thehandel
  • Daniel Dencik, forfatter, filminstruktør, og Karl David Sebastian Dencik, skuespiller
  • Soo-Kyung Hong, cellist, koncertmester, og Soo-Jin Hong, violinist, 1. koncertmester

Se meget mere på www.blaabog.dk :

• Navnelister over samtlige nyoptagne i Kraks Blå Bog 2014-15
  • Billedmateriale og quiz
  • Statistik over alder, køn, faggrupper, geografi, antal optagne fra 1910-2014